Facebook og Meta lover at give europæiske brugere et alternativ til personlige annoncer

Meta lover EU, at brugere får valgmuligheder for personaliserede annoncer.

Artikel top billede

(Foto: Pixabay)

Meta, som står bag Facebook, Instagram, Threads og WhatsApp forpligter sig til at give EU-brugere valgmuligheder for personaliserede annoncer under lovpakken Digital Markets Act (DMA).

Brugere vil altså få muligheder for alternativer til de personlige annoncer, der er i dag.

EU-Kommissionen anerkender Metas tilsagn om at tilbyde brugere i EU et alternativ i Facebook- og Instagram-tjenesterne, der vil vise dem mindre personaliserede annoncer for at overholde Digital Markets Act (DMA).

Det skriver kommissionen i en meddelelse.

"Meta vil give brugerne et reelt valg mellem at: give samtykke til at dele alle deres data og se fuldt personaliseret reklame, eller vælge at dele færre personoplysninger for en oplevelse med mere begrænset personaliseret reklame," skriver EU-Kommissionen.

Det er første gang, at en sådan valgmulighed tilbydes på Metas sociale netværk.

Meta vil præsentere disse nye valgmuligheder for brugerne i EU i januar 2026.

"Dette følger efter en tæt dialog mellem Kommissionen og Meta, efter at Kommissionen fandt Meta i strid med Digital Markets Act og udstedte en afgørelse om manglende overholdelse i april 2025 vedrørende brugernes valgmuligheder," skriver kommissionen.

Når modellen er færdigudviklet, vil EU-Kommissionen indhente feedback og data fra Meta og andre aktører for at undersøge virkningen.

"Brugere i EU skal have et fuldt og reelt valg, hvilket er deres ret under DMA," skriver kommissionen afsluttende.

Find udmeldingen her.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S