Spamfilter åd danske spam-klager

Et nyt spamfilter hos Forbrugerombudsmanden slugte danskernes spam-klager. En omlægning af it-systemerne betyder, at det derfor er blevet nødvendigt at skifte de adresser, som danskerne kan sende deres spam-klager til.

Forbrugerombudsmanden har været nødt til at skifte de e-mailadresser, som danskerne kan sende deres klager over spammails til. Det sker, fordi en omlægning af it-systemerne betød, at et nyt spam-filter begyndte at tynde ud i strømmen af klager.

- Vi har omlagt vores it-systemer, og spamfilteret slugte flere af de mails, der blev sendt til de gamle adresser, forklarer jurist Tina Pedersen fra Forbrugerombudsmanden.

Derfor har Forbrugerombudsmanden oprettet to nye adresser, som danskerne kan sende deres klager til.

Mails sendt til de gamle adresser vil dog blive omdirigeret.

Der sendes omkring 1.000 klager til kontoret hver dag, hvoraf den største del er klager over udenlandske spammails.

Det er dog over for de danske spammere, at der er de bedste muligheder for at slå ned. For øjeblikket har Forbrugerombudsmanden omkring ti sager på vej.

- Vi har anklageskrifter liggende ved retten på tre-fire sager i øjeblikket, siger Tina Pedersen.

Det drejer sig både om sager med misbrug af e-mail og sms, hvor der eksempelvis er sendt reklamemateriale ud til kunder, der er tilmeldt en nyhedstjeneste.

De internationale sager er vanskeligere for den danske myndighed at få ram på, fordi der er både tekniske og juridiske forhindringer i vejen. Endnu har Forbrugerombudsmanden ikke anlagt internationale sager.

- Vi samarbejder i forskellige fora om, hvordan vi bedre kan udveksle information. I fremtiden håber vi, at vi i videre omfang kan bruge danskernes klager til at bistå vores internationale kolleger, siger Tina Pedersen.

Hver måned modtager Forbrugerombudsmanden omkring 30.000 klager over international spam og 400 til 500 klager over dansk spam.

Relevant link

Forbrugerombudsmanden om spam med de nye mailadresser

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S