Ældre versioner holder dampen hos Microsoft

Microsoft leverede et bedre resultat end ventet i sit seneste kvartalsregnskab. Analytikerne tog fejl i, at kunderne ville vente på nye versioner af SQL Server og Visual Studio.

Microsoft har fortsat været i stand til at finde kunder til Visual Studio og SQL Server i sit seneste kvartal til trods for, at selskabet lancerer nye versioner af softwaren om mindre end to uger.

Derfor ser softwaregigantens seneste kvartalsregnskab endnu bedre ud, end analytikerne havde forventet.

Det er især salget af selskabets kerneprodukter såsom Windows og SQL Server, der går godt for Microsoft.

Selv fratrukket de 2,2 milliarder kroner, som Microsoft har betalt for at afslutte en retssag med Real Networks, tjente selskabet 19,2 milliarder kroner.

Analytikere havde forventet, at Microsoft ville indkassere et lidt mindre resultat, fordi kunderne ville afvente de nye versioner af Visual Studio og SQL Server, men det var ifølge aktieanalysefirmaet UBS ikke tilfældet.

Til gengæld forventer analytikerne, at Microsofts resultat resten af året vil blive præget af lanceringen af spilkonsollen Xbox 360 i november (2. december i Danmark).

Dels vil koncernen have en større udgift i forbindelse med lanceringen, og dels forventer analytikerne problemer for underleverandørerne med at følge med og levere komponenterne til tiden.

Microsoft erkender, at efterspørgslen formentligt vil komme til at overstige udbudet, men forventer at kunne levere mellem 4,5 og 5,5 millioner konsoller i løbet af finansåret 2006.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Gyldendal A/S

    CMS-udvikler med lyst til full-stack

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil