I takt med at mere og mere forbrugerelektronik - også kaldet brunvarer - går gennem de store it-distributører, bliver det sværere for slutkunderne at få gode råd og vejledning.
De store it-distributører som Ingram Micro, Tech Data og Scribona forventer alle, at "en væsentlig del af omsætningen" fremover skal hentes på at distribuere forbrugerelektronik som fjernsyn, mediecentre, set top-bokse og mp3- og dvd-afspillere. Actebis regner med, at helt op til en tredjedel af omsætningen skal hentes her, inden der er gået to år.
Ikke alle distributører er lige lykkelige for den udvikling. For eksempel siger siger Jørn Rosenmeier, administrerende direktør for it-distributøren Rosenmeier Electronics:
- Når distributionen af brunvarer som fladskærms-tv og andet forbrugerelektronik flyttes fra producenterne selv til egentlige it-distributører, falder priserne marginalt. Men samtidig forsvinder rådgivningen omkring produkterne.
Prisen presses
At rådgivning forsvinder begrunder Jørn Rosenmeier med, at prisen presses, og der kommer helt andre krav til volumnen, når det er distributørerne, der formidler forbrugerelektronikken i stedet for producenterne.
- Hvis bruttomarginalen falder 25 procent, så skal du som forhandler reducere dine faste omkostninger, og så ryger servicen ofte som noget af det første, forklarer Jørn Rosenmeier.
Han beklager dybt, at prisen på den måde bliver konge, men er samtidig ikke i tvivl om, at der blandt forhandlere og it-butikker vil ske yderligere konsolideringer i den del af branchen.
- Jeg hader multi-distributionsmodellen, hvor produkterne distribueres gennem mange kanaler, og den eneste faktor, der gælder, er prisen, siger Jørn Rosenmeier.
Kim Enrum, der er direktør for Tech Data i Danmark, bekræfter, at økonomien spiller en stor rolle for producenterne, når der kigges på distributionskanal:
- Hvis der var penge i det, ville producenterne selv distribuere, men der er nok ingen, der kan gøre det billigere end os, lyder det.