E-indkøb og digital identitet på EU's dagsorden

En helt ny deklaration om den fælles strategi de næste fem år for digitalisering af den offentlige sektor i hele EU er vedtaget enstemmigt af medlemslandene i dag i Manchester. E-indkøb er udpeget som område, hvor der er behov for en øjeblikkelig indsats i medlemslandene.

EU-landene er i dag blevet enige om den fælles strategi for e-government de næste fem år.

Enigheden blev opnået efter forhandlinger op til og på den årlige e-government-konference, som afholdes i Manchester i dag og i morgen.

Jim Murphy, den britiske minister for e-government, præsenterede de banebrydende nye principper, som medlemslandene har vedtaget med en række tankeeksperimenter om, hvad der kunne opnås, hvis medlemslandenes bedste digitaliseringsprojekter blev udbredt til hele EU.

– Erfaringerne viser, at der nemt kan spares fem procent på de offentlige indkøbsbudgetter, når det offentlige køber elektronisk ind. Men selv hvis medlemslandene bare sparer halvdelen, to en halv procent, er der en besparelse på 40 milliarder euro om året, sagde Jim Murphy.

I deklarationen udpeges e-indkøb som et indsatsområde, der øjeblikkeligt skal have høj prioritet, fordi der er dokumenterede fordele for leverandører og markedet – samtidig med de mange penge, der er at spare for den offentlige sektor ved at købe ind elektronisk.

EU-kommissæren for Informationsamfundet, Viviane Reding (Luxembourg), sagde ved et pressemøde i eftermiddags, at e-indkøb bliver en vigtig del af en handlingsplan for e-government, hun vil lave i 2006.

Planen skal blandt andet sikre, at 50 procent af EU’s indkøb i den offentlige sektor sker elektronisk i 2010.

Lige nu er det kun tilfældet for 9 procent af de offentlige indkøb, og tallet ville kun vokse til 20-25 procent i 2010, hvis e-indkøb ikke blev sat på dagsordenen.

– Offentlige indkøb er dog stadig et nationalt anliggende for medlemslandene. Men derfor kan EU godt sætte et mål og hjælpe landene med at tegne vejen til målet, sagde Viviane Reding i eftermiddags.

Ellers har den nye strategi for e-government som målsætning, at enhver borger og virksomhed skal have del i de sociale og økonomiske fordele, som en digitaliseret offentlig sektor kan levere.

Ingen borger må blive ladt tilbage i den analoge tidsalder.

Men samtidig skal den offentlige sektor i EU blive mere effektiv.

– Denne enstemmige deklaration baner vejen for at både den private og den offentlige sektor i EU både kan spare penge og blive mere effektiv. Men det er også meget vigtigt at gøre den oplevelse bedre, som EU-borgerne får, når de bruger offentlige services, sagde den britiske minister for e-government, Jim Murphy.

– De næste fem år handler det ikke længere bare om at få services online – det handler om at få it- og kommunikationsteknologien til at arbejde for befolkningen, sagde han, da deklarationen blev præsenteret for de 1.100 tilstedeværende embedsmænd fra hele EU.

Også kommunikationssikkerhed, digital identitet – og ikke mindst borgernes tillid til, at deres oplysninger er sikre og deres identitet ikke kan stjæles, er i højsædet i den nye, fælleseuropæiske deklaration om e-government de næste fem år.

Om en eventuel EU-standard for digital identitet sagde kommissæren for informationssamfundet, Viviane Reding:

– Der er ikke EU-lovgivning på vej på området. Jeg vil snarere sige, at det er et nationalt anliggende at sikre, at den løsning, det enkelte land vælger, er interoperabel med de andre landes løsninger, så borgerne får maksimal nytte af deres digitale identitet og for eksempel kan bruge den i andre medlemslande.

– Hvordan vi gør landenes løsninger interoperable, skal vi dog løse i et internationalt miljø, tilføjede Viviane Reding.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere