Nu skal det være. Bestyrelsen og aktionærerne i danske Premitech, der blandt andet omfatter Mærsk A/S, Dansk Erhvervsinvestering og ventureselskabet Strandgade Holding, har givet grønt lys og penge på kontoen til, at PremiTech nu kan begynde den helt store lancering i USA.
– Vores fremtid ligger i USA. Derfor fordobler vi nu vores aktiviteter på det amerikanske marked. Helt konkret går vi fra fem mand til 10, siger adm. dir. i PremiTech, Jan Ishøj.
PremiTech, der laver overvågnings- og administrations-løsninger til Citrix-platformen, har allerede etableret salgskontor i New Jersey på den amerikanske østkyst og sikret sig forhandleraftaler med en lang række amerikanske forhandlere, der først og fremmest dækker den amerikanske østkyst, Washington DC og Californien.
Ønsker fortsat at sælge
Selv om investorerne har sagt go til PremiTechs satsning i USA er der endnu ikke sat kroner og ører på det beløb som PremiTech kan bruge på satsningen. Derfor kan Jan Ishøj heller ikke oplyse, hvor mange penge, der bliver tale om. Men hårdt preset giver han dog et fingerpeg.
– Jeg håber, at det snarere bliver 100 millioner kroner end det halve, men så meget får jeg jo nok ikke, griner han.
Mærsk ejer 31 procent af aktierne og har tidligere meddelt, at selskabet gerne vil sælge sin aktiepost, men Jan Ishøj vil heller ikke oplyse, om kapitaltilførslen også vil omfatte Mærsk.
– Mærsk har meddelt, at de vil beskytte deres investering ved at sikre, at det går godt for PremiTech, og det er vi glade for, siger han.
Bedre forberedt
PremiTech forsøgte sig med et massivt indtog på det tyske marked i 2002, men måtte efter et år lukke efter et tab på 12 millioner kroner, men bestyrelsesformand, Klaus Holse Andersen, peger på, at der er en verden til forskel på de to satsninger.
– I dag står vi med et produkt, der er radikalt anderledes, end det vi satsede på i Tyskland. Dengang var det et produkt, der var meget konsulentkrævende, og det var markedet ikke interesseret i. I dag har vi – blandt andet på baggrund af vores satsning i Tyskland – et produkt, der er langt mindre konsulentkrævende, hvilket også har betydet, at vi har kunnet opbygge en partnerkanal, der kan rykke salget videre, siger han.
Klaus Holse Andersen peger desuden på, at der nu er et udtalt behov for produkter til såkaldt performance management på Citrix-platformen, hvilket også øger forventningerne til den amerikanske satsning.
– Vi har et meget tæt samarbejde med Citrix, og det betyder, at vi meget hurtigere kan komme ud med vores produkt, siger han.
Jan Ishøj oplyser, at det er lykkedes PremiTech at komme ind hos en række af de store amerikanske virksomheder, og en del af satsningen på det amerikanske marked skal øge salget hos netop disse kunder.
– I dag er vi godt nok inde hos store virksomheder som GE og Novartis, men det er kun i begrænset omfang, så vi skal have solgt meget mere til dem – og de skal købe flere af vores produkter, siger han.
PremiTech forventer en årlig vækst på 45 procent. Konkret betyder det en omsætning på godt 30 millioner kroner i 2006.
– Og så kan du jo selv gange ud, hvordan det kommer til at gå i årene fremover, slutter Jan Ishøj.