Morgenaviser alene om julepriskrig på netmusik

Det danske musiksite Box.dk har i julen sænket prisen for at downloade en musik-cd til 69 kroner, men konkurrenterne følger ikke efter. Der er simpelthen ikke nok penge i at sælge musik via nettet.

Et juletilbud fra musiksitet Box.dk sender nu prisen for at hente de seneste musik-cd'er fra nettet ned på 69 kroner.

Men konkurrenterne mener, at Box.dk dermed sælger musikken til under indkøbspris, og de har ikke umiddelbart tænkt sig at følge efter.

Box.dk ejes af JP/Politikens Hus, som forsøger at udnytte nogle af landets mest besøgte hjemmesider til at sælge netmusik.

- Der har aldrig været de store penge i downloads. Det er et marked, der er dikteret af de priser, pladeindustrien vil sælge til, og så er det jo et spørgsmål om at kigge på ens fortjeneste og skære i den. Man bliver ikke rig af at sælge downloads, siger projektleder Peter Strøhemann fra Box.dk.

Med prissænkningen koster eksempelvis den nye cd fra TV-2 69 kroner, mens et enkelt nummer koster 6,90 kroner hos Box.dk.

Stor prisforskel

Til sammenligning koster cd'en "De første kærester" - som er solgt i over 100.000 eksemplarer - 79,75 kroner hos Bilka og Den Blå Avis, mens den kan fås for 85 kroner hos detailkæden Fonas nye musikbutik på nettet, Prefueled.

Dyrest er umiddelbart TDC med en pris på 96 kroner.

Alligevel sidder TDC ifølge analysefirmaet Userneeds på 35 procent af markedet i Danmark, og telegiganten har derfor ikke tænkt sig at sænke selskabets priser.

- Der er ingen tvivl om at Box.dk sælger til under indkøbspris for at få markedsandele. Jeg vil kalde det en desperat handling, men det kan også være en velovervejet handling, hvor man sætter prisen op, når man får nogle kunder. Men jeg synes ikke, det er fair over for kunderne, siger Søren Tvilsted, leder af TDC Musik.

Hos TDC er der størst fokus på prisen for et enkelt musiknummer, som i dag koster otte kroner.

- I de fysiske butikker har man haft svært ved at sælge singler, men det er anderledes på nettet. Album-prisen er ikke så relevant som prisen per nummer, hvor vi har valgt at lægge en fast pris, fortæller Søren Tvilsted.

Priserne på vej op

Priserne fik generelt et tryk nedad til seks kroner for en sang, da Apple lancerede musiktjenesten iTunes i Danmark, men siden er priserne igen krøbet opad.

Hos Payload, der ejes af Den Blå Avis, tror projektleder Christoffer Mariager på, at det er en tendens, der vil fortsætte.

- Hvis ikke pladeselskaberne går ind og ændrer deres prissætning, så bliver priserne hævet. Du kan se, at TDC har hævet sine priser, og jeg tvivler på, at Box.dk beholder deres priser særligt længe, siger han.

Den Blå Avis er i gang med at skifte sit tekniske system, så det bliver muligt at graduere priserne på albums, så eksempelvis ældre cd'er kan sælges til en lavere pris.

Monopol-anklager

Samme manøvre er de globale pladeselskaber i gang med at gennemtvinge i USA. De er trætte af, at Apple med sin markedsdominerende iTunes-tjeneste sælger til en fast pris, hvad det enten det er hits eller gamle slagere.

Statsanklageren i New York har netop udtaget stævning mod Warner Music Group, Sony BMG Music Entertainment og Vivendi Universal, som mistænkes for at aftale priserne på musik-downloads.

Alle de danske musikbutikker på nettet baserer sig på den fælles infrastruktur Phonofile. Ifølge Computerworlds oplysninger koster et album her omkring 45 kroner eksklusive moms. Hertil skal lægges Koda-afgifter, afgifter til Phonofile samt forhandlerens fortjeneste.

Box.dk har endnu ikke bestemt, hvor længe priserne på 69 kroner og 6,90 kroner for henholdsvis et album og et enkelt nummer skal fortsætte.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S