Norske Opera i tæt mobil-alliance med Google

Browser-firmaet Opera har indgået en etårig-aftale med Google om sin webbrowser til mobiltelefoner. Aftalen kommer efter rygter om, at Opera skulle sælges til Microsoft eller Google.

Det norske it-firma Opera bliver ikke købt af hverken Microsoft eller Google, men er til gengæld blevet enig med sidstnævnte om gøre søgemaskinen til den foretrukne i de mobile udgaver af sin webbrowser.

Aftalen med Google løber over et år og betyder, at Google bliver standard-søgemaskine i både Opera Mobile og Opera Mini.

Forud for aftalen med Google har det flydt med internationale rygter om, at Opera var på vej til at blive solgt til enten Microsoft eller Google.

Opera Mobile er en webbrowser til smartphones, mens Opera Mini er en ny browser til mindre avancerede telefoner. En server sørger for at fjerne unødvendigt indhold på websider, så det er muligt at læse dem selv på en mindre mobiltelefon.

Opera Mini kommer allerede i den nuværende udgave med links til både Google og mail-tjenesten Gmail.

På pc-browser-markedet er Opera blevet presset af succesen for open source-rivalen Firefox, men har til gengæld fundet sin niche til mobiltelefoner.

Operas topchef, Jon von Tetzchner, slog dog i denne uge fast, at Opera ikke er til salg.

Google og Opera har i forvejen en aftale om, at Google er den foretrukne søgemaskine i Opera-browseren til pc.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension