Google Maps giver tagreklamer uventet bonus

Malerkosten kan måske give gevinst i kampen om at blive set på fremtidens elektroniske gule sider. Logoer på taget kan blive et nyt reklamehit på Googles korttjeneste.

Googles satellit- og korttjeneste Google Maps kan give en uventet bonus for de firmaer, der har forvandlet den kedelige sorte tagpap til en reklameplads til fornøjelse for flypassagerer.

Reklamerne dukker nemlig også op, når internetbrugere søger efter adresser hos blandt andet Googles korttjeneste, der tilbyder satellitfotos.

Hos MIT's Advertising Lab vurderer ph.d. studerende Ilya Vedrashko, at fidusen ved tagreklamer langsomt vil gå op for reklamefirmaerne i takt med satellittjenesternes popularitet stiger.

Både Google og konkurrenten Microsoft i skikkelse af MSN forsøger at tilbyde korttjenesterne som webservices, så eksempelvis ejendomsmæglere kan udnytte webfirmaernes tjeneste direkte.

De eksempler på reklamer, som allerede kan ses på Google Maps, er dog næppe skabt med internettet for øje, vurderer Danny Sullivan fra SearchEngineWatch.

- Firmaer med logoer på taget vil sikkert få en gevinst ud af satellitkorttjenesternes voksende popularitet. Vi vil formentligt også se firmaer, som vil male logoer på taget alene af den grund. Men Google Maps skal nok ikke have æren for fænomenet, skriver Danny Sullivan på SearchEngineWatchs weblog.

I stedet er reklamerne formentligt malet, så flypassagerer kan se dem fra luften. En reklameniche som flere firmaer har specialiseret sig i.

For firmaer, der vælger at få en reklame på taget, er der heller ingen garanti for, at den dukker op hos Google eller MSN lige med det samme.

Uden for USA benytter de to firmaer sig primært af kommercielle satellitter, som også løser opgaver for andre firmaer og organisationer. Der kan derfor gå lang tid mellem, at satellitten tager et nyt billede af det nymalede tag.

Samtidig skal de rette lysforhold være tilstede og området skal være stort set skyfrit.

http://adverlab.blogspot.com/2005/08/advertising-with-google-maps.html

http://blog.searchenginewatch.com/blog/060117-091943

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Epona A/S

IT Support Specialist

Sydjylland

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S