Plagiater af million-hjemmeside vælter frem

Plagiater af kassesuccesen milliondollarhomepage.com skyder op fra Danmark og resten af verden. Den første var en million dollar værd, men værdien af at reklamere på kopierne vil være minimal, lyder vurderingen fra reklamedirektører.

Udsigten til nemme penge har fået Jens og Palle og Martin og Louise og en lang række andre danske og internationale internetborgere til at sætte pixel til salg på deres hjemmesider.

Bølgen blev startet af britiske Alex Tew, der blev dollarmillionær på at sælge pixels på The Million Dollar Homepage.

De mange kopier udvander imidlertid konceptet, lyder vurderingen fra blandt andre direktør Jacob Hagemann hos Notabene.net, der arbejder med online markedsføring.

Genial idé

- The Million Dollar Homepage var en genial idé, men det er de mange plagiater ikke. Set fra en annoncørs synspunkt vil det være et spild af penge at købe annoncer på siderne. Jeg tvivler på, at de kan skabe en trafik, der vil give resultater, siger Jacob Hagemann.

Han fremhæver, at en succesfuld online-annoncering kræver enten en heftig net-trafik eller en meget målrettet net-trafik.

- På plagiatsiderne får man sandsynligvis ingen af delene og i bedste fald får man eksponering overfor en bredt sammensat, men nok ikke særlig stor målgruppe, siger Jacob Hagemann.

Han mener, at The Million Dollar Homepage vil går over i internettes historiebøger, men at der næppe bliver plads til mange linjer om kopierne samme sted.

Umålrettet annoncering

Kreativ direktør Kim Frederiksen i online-reklamebureauet Addvisors vil heller ikke råde kunderne til at købe annonceplads på de danske kopier af million-succesen.

- Selv om det skulle lykkedes at få stor trafik på de her sites, så tror jeg ikke på, at de besøgenes klik videre til annoncørerne vil være noget som helst værd. Det er en meget umålrettet måde at annoncere på, og det giver sjældent noget på bundlinjen, siger Kim Frederiksen.

Han mener, at annoncer via eksempelvis søgemaskiner som Google vil give langt større effekt. Her kan der skabes en sammenhæng mellem, hvad der bliver søgt på, og hvad der vises annoncer for.

Det giver ifølge reklamedirektøren en langt større effekt af annoncerne.

Relevante link

The Million Dollar Homepage
www.milliondollarhomepage.com

Ufuldstændig liste over danske million-sider:
www.pixiland.dk
www.danskpixel.dk
www.10millioner.dk
www.pixelposter.dk
www.millionsiden.dk
www.1millionpixels.dk
www.enmillionpixels.dk
www.1000000kroner.dk
www.1milliondanskepixels.dk
www.milliondollarhomepage.dk
www.millionkronerhjemmeside.dk

Flere million-sider:
www.thepixelwars.com

Lav selv en million-side:
http://www.ozwebfx.com/milliondollarscript.htm?hop=koolkat1

Alternativet - en million dollar for én pixel på www.wazowski.com

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Midtjylland

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job