Der er fuld knald på Lotus

Reportage: Optimismen om Lotus’ fremtid er stor på dette års Lotusphere i Orlando, USA. Partnere ser frem til at implementere avancerede nye samarbejdsløsninger, men mængden af produkter og features er ved at hæmme overblikket.

Orlando: Det ligner mest af alt en bisværm, der har indtaget de to Disney-hoteller Swan og Dolphin.

Alle 6.000 deltagere ved dette års Lotusphere har fået udleveret en rygsæk med markante gule og sorte aftegninger, og med den hektiske aktivitet, der præger årets softwaremesse, kommer tankerne hurtigt hen på et veritabelt bistade.

Blandt de omkring 80 danske partnere og kunder, der anvender IBM´s Lotus-produkter, er der optimisme, når det gælder tilliden til, at man har valgt rigtigt, når samarbejdsværktøjer og mail-systemer skal vælges som strategisk platform.

- Der er mange spændende ting, som vi skal have kigget nærmere på, siger administrerende direktør i Inopi, Claus Due.

Overblikket i fare

Inopi laver konsulentarbejde inden for arbejdsprocesoptimering.

Claus Due ser ikke mindst frem til at kunne arbejde videre med de nye annonceringer omkring IBM Workplace.

Han ser dog også en fare i det tempo, som nye funktioner og produkter lanceres i.

- Der kommer så mange nye produkter og faciliteter, at det kan hæmme overblikket. Så vi skal have undersøgt grundigt, hvad det er vi kan bruge og hvad vi ikke kan bruge, siger han.

De rigtige produkter

Og risikoen ved at partnere og kunder mister overblikket er også erkendt af topchefen for IBM´s Lotus-afdeling, Mike Rhodin.

- I øjeblikket har vi for mange produkter. Det handler i stedet om at lave de rigtige produkter, der kan forbedre virksomhedernes forretning, siger han.

Ny SAP-integration

Som et eksempel på, hvordan Lotus kan være med til at forbedre virksomhedernes forretning peger Mike Rhodin på den nye integrationsplatform til erp-systemet SAP.

Han kan dog også oplyse, at i virkeligheden har de såkaldte connectors, der kigger ned i SAP-databasen været anvendt i årevis.

Der var bare ikke nogen, der havde taget sig sammen til at lave et produkt ud af denne integrationsmulighed.

Med det nye produkt kan Notes applikationer hurtigt tilpasses med muligheder for at kigge direkte i SAP-systemet, ligesom oplysninger fra Notes-applikationen kan opdateres i SAP.

IBM forventer først og fremmest at de nye muligheder vil blive brugt I forbindelse med timeafregning, der direkte kan opdateres i erp-systemet.

Øget partnerdeltagelse

Mens de danske slutkunder i et vist omfang har droppet deltagelsen i Lotusphere er antallet af danske partnere et af de højeste nogen sinde.

Og flere af dem er netop kommet til Lotusphere for at sikre sig nye forhandleraftaler.

- Vi håber at kunne lande fem nye forhandleraftaler, siger administrerende direktør i Intravision, Jens Overgaard Dinesen.

Intravision har blandt andet udviklet et fælles kalendermodul, der kan integreres med de mest udbredte kalendersystemer.

Hertil kommer en ny integrationsmulighed med IP-telefoni og mobile løsninger. Intravision har i år valgt at droppe at have egen stand, men viser deres løsninger gennem to amerikanske forhandlere.

Samarbejd Online

En af de største nyheder ved dette års Lotusphere var netop skiftet fra at være fokuseret på, hvornår der nu kom en ny mail, til at være i direkte kontakt med omverdenen via messenger systemet Sametime.

I den forbindelse har IBM indgået aftaler med både AOL, Yahoo og Google Talk om at skabe kontakt fra virksomhedernes Sametime-system til messenger-brugere på de pågældende platforme.

Mike Rhodin fra IBM afviser dog, at Lotus er på vej ind i forbrugermarkedet.

- Vi henvender os til virksomheder og tilbyder løsninger, der kan gøre dem mere effektive. Vi vil ikke levere til almindelige forbrugere. Men derfor kan der godt være en idé i at Lotus åbner sig for omverden, og man kan gøre det fra et sikkert og kendt udgangspunkt, siger han.

Læs mere om Lotussphere i Orlando i fredagens trykte udgave af Computerworld.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S