Netbutikker bugner af urimelige vilkår

De fleste netbutikker oplyser om fortrydelsesretten, men knap halvdelen skilter med mere eller mindre urimelige vilkår i forbindelse med fortrydelsesretten. For eksempel om refusion af omkostninger.

Fortryder man en handel, man har gennemført i en butik på internettet, så har man i 14 dage ret til at få pengene retur. Den ret skal web-butikkerne skilte med på deres hjemmeside.

Forbruger-ombudsmandens medarbejdere besøgte i sidste uge 164 tilfældigt udvalgte web-butikker for at tjekke, hvor gode de danske online-forretninger er til at oplyse om fortrydelsesretten.

Af de 164 butikker var det mindre end 10 procent, der ikke oplyste om, at forbrugerne efter forbrugeraftaleloven har 14 dages fortrydelsesret ved køb på internettet.

Urimelige vilkår

Til gengæld havde næsten halvdelen (45 procent) offentliggjort forskellige urimelige vilkår i forbindelse med fortrydelsesretten.

Eksempelvis oplyser mange netbutikker, at forbrugeren kun får tilbagebetalt varens pris, men ikke leveringsomkostningerne, når man fortryder et køb, og den går ikke.

Ifølge forbrugeraftaleloven har kunden ret til at få refunderet både købsprisen og leveringsomkostningerne. Det eneste forbrugeren selv skal betale, er udgifterne til at sende varen retur.

Ret eller få en bøde

Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen kontakter nu de firmaer, der ikke oplyser korrekt om fortrydelsesretten, og beder dem om at rette hjemmesiderne til.

Grove eller gentagne overtrædelser af pligten til at oplyse om fortrydelsesretten kan ifølge forbrugeraftaleloven straffes med bøde.

Aktionen er et led i en kampagne med fokus på e-handel, iværksat af et netværk af forbrugermyndigheder i 33 lande (ICPEN), som Forbrugerombudsmanden er medlem af.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S