Analytikere forudser Nintendo-comeback

Målt på markedsandele bliver Nintendo den største vinder i kampen om næste generation af spilkonsoller, vurderer analysefirma. Sony vil dog fortsat dominere.

Analysefirmaet In-Stat vurderer, at Microsoft trods forspringet med Xbox 360 i forhold til konkurrenterne ikke formår at sætte sig på tronen som konge af spilkonsollerne.

Til gengæld vurderer In-Stat et solidt comeback til Nintendo, der dog fortsat må tage til takke med tredjepladsen på markedet, når de nye konsoller er i handlen.

Sony holder fast

Ifølge In-Stats analyse vil Sony holde fast i en markedsandel på godt 50 procent frem til 2010. Analysefirmaet Gartner vurderede sidste år Sonys andel til at ligge på omkring 51 procent.

Microsoft vil falde betydeligt i forhold til konkurrenterne, da Gartner vurderer Microsoft til at sidde på 34 procent af markedet med den første Xbox. Den andel vil i 2010 være faldet til 28,6 procent.

Nintendo vil derfor tilsvarende gå frem fra 15 procent til 21,2 procent ifølge In-Stat.

Analytikerne vurderer, at Microsoft først og fremmest kan takke dets forspring og trofast hjemmemarked for, at selskabet holder Nintendo på tredjepladsen.

Microsoft vil slå Nintendo

- Microsoft vil sælge flere enheder end Nintendo i den næste konsolgeneration takket være den tidligere lancering, selskabets styrke på det nordamerikanske marked og et produkt, der appellerer til de ældre spillere - en forbrugergruppe der ser ud til at blive større og større for hver ny generation af spilkonsoller, siger analytiker Brian O'Rourke fra In-Stat ifølge en pressemeddelelse.

Ifølge In-Stat vil salget af den næste generations spilkonsoller toppe i 2008.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Edge computing: behandling ved kilden

    Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S