Nintendo satser på lavpris-teknologi

Nintendos vigtigste argument i den næste runde af krigen om markedet for spilkonsoller kan blive prisen. Nintendo ser ud til at satse på en betydeligt billigere konsol end konkurrenterne.

Nintendo vil angiveligt forsøge at underbyde konkurrenterne Microsoft og Sony ved at appellere til kundernes pengepung.

Hvor konkurrenterne toppes om at slå hinanden på ydelsen og på faciliteter som harddiske og HDTV-tilslutning, så tegner Nintendos næste konsol til at være en mindre opgradering på papiret.

Med kodenavnet "Revolution" får den nye spilkonsol en processor udviklet af IBM og en grafikchip udviklet af ATI.

Ikke tale om superchip

Ifølge nyhedstjenesten IGN.com er der dog ikke tale om nye superchips, selvom der sker en opgradering i forhold til GameCube.

IBM's "Broadway-processor" til Revolution vil således blot køre med 729 megahertz, skriver IGN.com.

Selv om der er tale om en anden arkitektur, vil det formentligt stadig placere den nye spilkonsol et stykke bag Sony og Microsoft målt på ren ydelse.

Til gengæld vil Nintendo kunne bygge en spilkonsol til en lavere pris, end konkurrenterne betaler for hardwaren.

Samtidig vil der være en mindre brat overgang for spiludviklere fra GameCube til Revolution, da arkitekturen grundlæggende vil være den samme.

Fokus på prisen

Nintendo holder fortsat de fleste kort omkring Revolution tæt ind til kroppen frem til branchemessen E3 i Los Angeles i maj.

Men selskabet har allerede sat fokus på prisen og lovet, at Revolution bliver billigere end konkurrenterne, skriver nyhedstjenesten CNN.

Hvis historien fra den nuværende generation af spilkonsoller gentager sig, vil Microsoft og Sony sælge deres konsoller med et tab, som de i stedet vil hente hjem gennem spilsalget.

Den model har Nintendo imidlertid ikke tænkt sig at følge, selv om firmaet ikke kan kontrollere, hvad spilfirmaerne i sidste ende vil kræve for spillene.

Spil frygteligt dyre

- I USA vil se den nye generation af spil være frygteligt dyre. Jeg tror til gengæld ikke, at der vil være en bred accept af at betale over 400 kroner for et spil, siger direktør Satoru Iwata fra Nintendo til CNN.

På det amerikanske marked koster nye spil til Xbox 360 typisk 410 kroner inklusiv moms, mens de i Danmark koster fra omkring 500 kroner og opefter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere