Cybercity: Drop overbetaling til TDC

Med en ny rapport lægger Cybercity pres på for at få droppet den såkaldte dobbeltdækning hos TDC. IT- og Telestyrelsen lader rapporten indgå som et høringssvar.

En ny rapport fra konsulentfirmaet Copenhagen Economics anbefaler, at prisen på delt rå kobber hos TDC skal sænkes.

TDC's konkurrenter betaler for at leje sig ind på kobbernetværket for at kunne levere bredbånd via delt rå kobber-forbindelser.

Kritikken går på, at der er tale om en dobbeltdækning, fordi kunderne allerede betaler for kobbernetværket via deres telefonregning.

Cybercity har bedt Copenhagen Economics om at udarbejde rapporten, fordi de er utilfredse med, at afgørelsen på dobbeltdæknings-problematikken trækker ud.

- Rapporten er sendt til IT- og Telestyrelsen, og den er meget, meget klar i sine anbefalinger, så nu håber vi selvfølgelig, at vi kan få en afslutning på den her lange proces, siger forretningsudviklingsdirektør i Cybercity, Jesper Hansen.

Rapporten fra Copenhagen Economics analyserer de forskellige løsningsmodeller på dobbeltdækningen, og rapporten anbefaler, at prisen på delt rå kobber sænkes.

En lavere pris for delt rå kobber vil øge konkurrencen på bredbåndsmarkedet og dermed give lavere priser og flere valgmuligheder for danske forbrugere, står der i rapporten.

Ikke udsigt til hurtigere afgørelse

IT- og Telestyrelsen regulerer den pris, TDC’s konkurrenter betaler, når de lejer sig ind på TDC’s kobbernetværk.

Styrelsen har nu modtaget rapporten, og kontorchef Jakob Willer oplyser, at den vil indgå i den kommende analyse af problematikken.

- Ministeren har bedt os analysere problemstillingen om dobbeltdækning inden udgangen af første halvår 2006, og vi vil selvfølgelig læse rapporten , fordi den bidrager til at få belyst de forskellige holdninger og interesser, der er i sagen.

- Den vil indgå som et høringsbidrag, men jeg kan ikke sige, om den vil fremskynde processen, siger Jakob Willer.

Cybercity har endnu ikke besluttet, hvad der skal ske, hvis IT- og Telestyrelsen vælger ikke at følge anbefalingerne i rapporten.

- Indtil videre er vi optimistiske, men vi må jo se, hvor vi står, hvis vi mod forventning skulle komme i den situation, at man ikke træffer en afgørelse – eller anbefaler den forkerte løsning, siger forrretningsudviklingsdirektør i Cybercity, Jesper Hansen.

Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologi i sig selv forandrer ikke noget:

AI skal væves ind i kultur og processer for at skabe reel forretningsværdi

Navnenyt fra it-Danmark

Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

Nihad Hodzic

Trafikstyrelsen

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

Mohamed El Haddaoui

Dafolo A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job