Der er sejrsstemning på direktionsgangene i amerikanske Motorola, efter det seneste kvartal, der bød på selskabets til dato bedste omsætning.
Aldrig før har Motorola solgt så mange mobiltelefoner og settop-bokse, som i årets første tre måneder.
Samlet solgte Motorola 46,1 millioner mobiltelefoner i årets første tre måneder.
Det svarer til en stigning på mere end 50 procent i forhold til den tilsvarende periode et år tidligere.
Selskabets hidtidige rekord er 44,7 millioner telefoner, som blev solgt i de sidste tre måneder af 2005.
Måske solgt for billigt
I kroner og øre steg Motorolas omsætning med 23 procent til 62,4 milliarder kroner i kvartalet. Det ændrer ikke på, at selskabets indtjening faldt en kende fra 4,3 milliarder kroner i første kvartal sidste år til 4,2 milliarder kroner i samme periode i år.
Den faldende indtjening har sammen med den stærkt stigende omsætning rejst spekulationer om, hvorvidt Motorola sælger sine telefoner for billigt, så omsætningen og markedsandelene stiger, uden at indtjeningen følger med.
Det har især været selskabets tynde Razr-telefoner, der har trukket salget mod de rekordagtige højder. Især har mobilkøberne i Kina, Indien og Afrika trukket læsset med stærkt forhøjet salg i disse områder.
Ædt markedsandele
Det store salg har ifølge Motorolas egne beregninger desuden ført til, at selskabet har vundet store markedsandele.
Ifølge Motorola er selskabets markedsandel steget med 4,8 procent i forhold til første kvartal sidste år.
Motorola erklærer selv, at selskabet nu holder en markedsandel på 21 procent af det globale marked for mobiltelefoner.
Selskabet solgte desuden to millioner digitiale set-top bokse, hvilket ligeledes er ny rekord.
Motorola forventer, at den opadgående kurve vil fortsætte. Selv om fjerde kvartal op mod jul traditionelt er det bedste, regner Motorola med, at årets andets kvartal vil sætte endnu en salgsrekord.