Danskproduceret online-rollespil går i luften

Det første danskudviklede online-rollespil til pc er i denne uge gået i luften. Målet er at få 30.000 personer til at betale 95 kroner om måneden for at spille med.

Det første danskproducerede online-rollespil til pc, science fiction-spillet Seed, gik i denne uge ud af beta-test og slog dørene op for offentligheden.

Spillet er udviklet af danske Runestone Game Development, der holder til i Filmbyen i Århus.

Selvom Seed nu officielt er klar til at blive taget i brug af spillerne, betyder det ikke, at arbejdet er overstået for udviklerne.

- Det har hele tiden været en del af vores koncept, at vi løbende vil udvide og forbedre spillet, så det vil vi naturligvis også gøre de næste uger og måneder, siger presseansvarlig Morten Juul fra Runestone.

Første udfordring bliver imidlertid at kurere spillet for de børnesygdomme, der først viser sig, når et spil af denne type går i luften.

En del af det tekniske er overladt til hosting-firmaet Hypernia i Florida, der står for driften af spillets servere.

Udviklerne i Danmark kan derfor koncentrere sig om at gøre selve klientprogrammet til spillet stabilt, samt justere spillets mekanik.

Mere indhold på vej

Den næste fase for Runestone bliver tilføjelsen af mere indhold i spillet for at fastholde spillernes interesse.

Selve spillet kan downloades gratis, men for at spille skal man oprette en konto og betale cirka 95 kroner om måneden for adgang til spillet.

Derfor skal der løbende tilføjes nyt for at give spillerne noget for pengene.

- Da spillerne i høj grad bestemmer, hvordan spillet og verdenen udvikler sig, har vi fortsat masser af arbejde foran os. Et online-rollespil er aldrig færdigt, og i vores tilfælde er det endda konceptet, at vi løbende tilføjer nyt, siger Morten Juul.

Seed har været under udvikling i to et halvt år med støtte fra danske investeringsfonde.

Ingen kamp

Spillet foregår på en såkaldt terraformingsstation, der skal gøre en fremmed planet beboelig. Noget er imidlertid gået galt med stationen, og spillerne, der er klonede mennesker, kæmper for blot at forhindre stationen i at falde fra hinanden.

I modsætning til andre spil i den såkaldte MMORPG-genre som "World of Warcraft" og "EverQuest" er kamp ikke en del af spillet. I stedet skal spillerne opbygge alliancer med hinanden og med spillets computerstyrede personer.

Også spillets grafik skiller sig ud fra hovedparten af onlinerollespillene ved at være inspireret af franske science fiction-tegneserier som "Linda og Valentin".

Betatestere holder ved

Selvom spillet dermed formentligt appellerer til et mere snævert publikum end de store konkurrenter, så er Runestones forretningsmodel bygget til at passe til en mindre skala.

Runestone forventer således, at spillet vil blive en succes med blot 30.000 betalende brugere, hvor World of Warcraft har over fem millioner abonnenter.

- Indtil nu har vi opbygget et stort og trofast brugerfællesskab, så vi havde en stor gruppe af personer, som deltog i vores betatest, og som for manges vedkommende også har taget springet over i den kommercielle version. Men vi er også glade for at have set en del nye spillere allerede det første døgn efter lancering, siger Morten Juul.

En del af holdet fra Runestone rejser i næste uge til spilmessen E3 i Los Angeles, hvor de skal fremvise Seed for spilbranchen og verdenspressen.

Relevant link

Seed




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere