Software til helpdesk

Et værktøj til at administrere arbejdet med at yde support til brugere og kunder er på tegnebrættet hos Microsoft.

Bob Muglia, der leder Microsofts division for servere og udviklingsværktøjer, fortalte om System Center Service Desk på konferencen Microsoft Management Summit 2006 i San Diego i slutningen af april.

Han kom ikke med oplysninger om, hvornår produktet bliver tilgængeligt. Men han oplyste, at det vil indeholde to komponenter, der samtidig kommer til at danne grundlag for hele System Center-serien af produkter.

System Center er Microsofts bud på software til at understøtte ITIL-processerne (IT Infrastructure Library). ITIL er et sæt retningslinjer for, hvordan man driver en it-afdeling effektivt.

De to komponenter er en workflow-funktion og en database over de elementer, der indgår i organisationens it. Det er den database, der i ITIL er kendt som Configuration Management Database (CMDB).

Service Desk-programmet vil blive integreret med Microsoft Operations Manager (MOM), så det direkte kan anvende hændelser, der oprettes af MOM og andre programmer til system management.

Bob Muglia kunne også fortælle, at næste version af MOM og System Management Server (SMS) vil blive omdøbt til henholdsvis System Center Operations Manager 2007 og System Center Configuration Manager 2007. Disse produkter ventes på markedet sidst i 2007.

Endelig oplyste han, at Distributed Management Task Force (DMTF) har accepteret firmaets Web Services for Management (WS-Management) som en foreløbig standard.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S