Når Avanade i morgen officielt åbner i Danmark, kommer det nye firma blandt andre til at konkurrere med Columbus IT Partner om kunderne på det danske ERP- og CRM-marked.
Men Columbus frygter ikke konkurrencen fra det Mircosoft og Accenture-ejede joint venture firma. Det siger Jan Olesen, som er regional direktør hos Columbus.
- Mit indtryk er, at Avanades hovedforretning ligger på klassiske Microsoft-projekter og -produkter, hvor vi jo mest laver Navision Axapta, siger han.
Alligevel har de to firmaer været i direkte konkurrence et par gange i blandt andet Frankrig og Fjernøsten, hvor Columbus og Avanade har konkurreret på lige vilkår om Navision Axapta-kunderne.
Jævnbyrdig konkurrent
- Her har Avanade hverken været sværere eller lettere at slå end de andre konkurrenter, siger Jan Olesen.
Han mener ikke, at Avanade har nogen nævneværdig fordel i Danmark af at være delvist eget af Microsoft.
Det betyder mere for et firma at have et stort navn bag ved, når man lancerer sig i udlandet, mener han.
Microsoft-effekt moderat
- I Danmark er Microsoft-effekten nemlig ret moderat, siger Jan Olesen.
De to firmaer har i Frankrig været konkurrenter i nogle år.
I den forbindelse oplevede Columbus ifølge Jan Olesen i begyndelsen nogle eksempler på, at Microsoft var nødt til at sætte Avanade på plads.
- I starten var Avanade lidt for ivrig til at forklare sine kunder, at selskabet var Microsoft-ejet, siger Jan Olesen.
Det slog man ned på fra Microsofts side. Og det har der så ikke været problemer med siden, fortæller Jan Olesen.
Columbus frygter ikke at Avanade kommer til at koste kunder i Danmark.
Columbus laver nemlig ikke noget af betydning på Classic Microsoft i Danmark, og kun i mindre omfang ting på Microsoft CRM.
- Men man kan jo aldrig udelukke at det kommer til at koste en enkelt kunde til et amerikansk datterselskab, som får en instruks om at skifte leverandør fra sit moderselskab, siger Jan Olesen.