Accenture: Tving borgerne til digitalisering

Det offentlige skal tvinge borgere og virksomheder til digital selvbetjening, hvis Danmark skal høste yderligere digitaliserings-gevinster. Det konkluderer Accenture, der står bag en ny statusrapport om den offentlige sektor.

Drop frivillighedens vej og tving både virksomheder og borgere til at benytte fælles digitale løsninger for at opnå yderligere effektiviseringer i det offentlige.

Det er budskabet fra Accenture Danmarks administrerende direktør, Jakob H. Kraglund, der tirsdag præsenterede en ny undersøgelse af den offentlige sektor.

- Man kan ikke vinde alle over på den digitale side via frivillighedens vej. Man er nødt til at træffe nogle hårde beslutninger og mere aktivt arbejde for at få borgere og virksomheder til at benytte de digitale kanaler, siger Jakob H. Kraglund.

Danskerne mættet

Han mener, at vejen frem er i endnu højere grad at tvinge eksempelvis virksomheder til at benytte de digitale løsninger på erhvervsportalen Virk.dk ved at lukke for andre kanaler.

- Man skal selvfølgelig tage hensyn til, at der kan være borgere, der ikke har mulighed for at benytte de digitale løsninger, men så kan man supplere med en telefonservice, hvor de kan få andre til at trykke på knapperne, siger Jakob H. Kraglund.

Baggrunden for udmeldingerne har han fundet i Accentures årlige undersøgelse af de offentlige sektorer i 21 lande.

Rapporten er den syvende i rækken og konkluderer blandt andet, at Danmark har nået et mætningspunkt i digitaliseringen.

Skal vi et afgørende skridt videre, kræver det nytænkning, mener Jakob H. Kraglund.

Behov for opstramning

Han lægger op til, at eksempelvis kommunerne i langt højere grad bør gå sammen om at skabe fælles løsninger for digital borgerservice i stedet for at opfinde løsningerne hver for sig.

Budskabet møder en vis forståelse hos Lars Frelle-Petersen, der står i spidsen for Den Digitale Taskforce, der er sat i verden for at rydde ud i digitale stopklodser i det offentlige.

- Vi skal være endnu bedre til at fokusere på borgernes behov. Vi skal væk fra bare at lægge forskellige løsninger på nettet uden at interessere os så meget for, hvordan de bliver brugt, siger Lars Frelle-Petersen.

Han henviser til, at Rigsrevisionen sidste år kritiserede den offentlige sektor for ikke at måle effekterne af de mange digitaliseringstiltag, der løbende sættes i søen.

Lars Frelle-Petersen fremhæver selv indførelsen af e-faktura i det offentlige som et eksempel på, hvordan det offentlige allerede har tvunget landets virksomheder til en højere grad af digitalisering.

Ny borgerportal

Samtidig påpeger han dog, at der specielt i forhold til borgerne er en grænse for, hvor drastiske metoder, det offentlige kan tage i brug for at høste gevinster på at få borgerne til at betjene sig selv på nettet.

- Vi kan ikke lukke filialer eller begynde at kræve gebyrer af folk, der kræver personlig betjening, som man gør det på andre områder, siger Lars Frelle-Petersen med henvisning til finanssektoren.

Lars Frelle-Petersen hæfter sig imidlertid ved, at en af konklusionerne i Accenture-undersøgelse er, at borgerne selv ser nettet som en oplagt mulighed for at få en bedre dialog med det offentlige.

- Et af problemerne er, at borgerne ofte har svært ved at finde de digitale selvbetjeningsløsninger, siger Lars Frelle-Petersen.

Han mener, at det offentlige i den forbindelse er på rette vej med planerne om den fælles borgerportal borger.dk.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    AK Techotel A/S

    Positiv systemadministrator

    Københavnsområdet

    Politi

    Bliv DevOps-udvikler i Rigspolitiet

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Contract & Vendor Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S