It-kvinder mukker over sikkerhedskampagne

Kvinde-netværket Webgrrls langer kraftigt ud efter Videnskabsministeriets sikkerhedskampagne Netsikker Nu!, der har kvinder som særlig målgruppe. Tonen er nedladende og pinlig, lyder kritikken.

Nedladende og pinlig. Sådan karakteriserer formanden for det kvindelige it-netværk Webgrrls tonen i den del af Videnskabsministeriets it-sikkerhedskampagne Netsikker Nu, der har kvinder som særlig målgruppe.

Webgrrls-formand Marianne Prosch Andersens kritik går på den del af budskaberne, der ligger på den officielle hjemmeside for kampagnen.

- Teksten er poppet, nedladende, karlsmart-agtig og oser af, at man ikke tager målgruppen alvorlig, lyder kritikken fra Marianne Prosch Andersen.

Flere kritikere

Netsikker Nu-kampagnen blev for andet år i træk sparket i gang af Videnskabsministeriet i begyndelsen af maj.

Kampagnen har siden med tv-spots, events og andet kampagne-materiale forsøgt at udbrede budskaber om it-sikkerhed.

Kampagnen har i år haft kvinder som en af fire særlige målgrupper. Grupperne har man forsøgt at nå med støtte fra virksomheder som TDC og Microsoft samt brancheorganisationer som Dansk IT og IT-Branchen.

Flere kvinder fra Webgrrls-netværket har den seneste tid gjort Videnskabsministeriet opmærksom på deres utilfredshed med den del af kampagnen, der på netsikkernu.dk er målrettet kvinder.

Kritikken støttes af debattør Mette Bom, der er forfatter til flere kvindepolitiske bøger, webredaktør og tidligere it-skribent.

Snævert fokus

Mette Bom undrer sig blandt andet over, at man i kampagnen til kvinder forudsætter, at det er mænd, der tager sig af sikkerheden.

Og at det tilsyneladende er kvindens opgave at tale med børnene.

Materialet til forældre, der vil snakke med deres børn om net-sikkerhed, er i hvert fald placeret under punktet 'Kun for kvinder'.

- Det er noget fis at lave en kampagne, der har som præmis, at kvinderne interesserer sig mere for deres børn, end mændene gør. Det vil mange mænd da også blive irriteret over. Det er fejlskud af den slags, der provokerer mig, siger Mette Bom.

Hun støtter kampagner for bedre it-sikkerhed, men undrer sig over det snævre fokus på hendes køn.

- Når man laver kampagner målrettet en meget specifik målgruppe bliver det meget nemt meget fordomsfuldt, og det er den her kampagne et eksempel på. Den har en negativ effekt på en del af målgruppen, fordi den i så høj grad stereotypificerer mænd og kvinder, siger Mette Bom.

Bestyrelsesmedlem i organisationen Digital Rights, Rikke Frank Jørgensen, finder også tonen stereotyp på den kvinde-relaterede del af kampagnens hjemmeside.

Både mænd og kvinder

- Det er åbenbart manden og de mandlige venner, der fikser computeren, mens det er kvinden, der snakker med børnene, og som kan finde på at åbne en mail med emnet 'I Love You', siger Rikke Frank Jørgensen.

- Der bliver spillet på nogle klassiske kønsrollemønstre, og jeg undrer mig over, hvorfor jeg i den grad bliver adresseret som kvinde og ikke mere generelt som en person med behov for viden om it-sikkerhed, siger hun.

Rikke Frank Jørgensen mener, at man i stedet for at fokusere på kønnet skulle have fokuseret på de barrierer og problemer, som både mænd og kvinder kan have i forhold til it-sikkerhed.

- Hvis man mener, at kvinder er dårligere til it-sikkerhed end mænd og har mere brug for oplysning, bør man formidle det budskab noget bedre. Ellers virker det som, at jeg har et problem blot ved at være kvinde, siger Rikke Frank Jørgensen.

Relevante link

Netsikker Nu – Kun for kvinder

Netsikker Nu – Tal med dine børn om chat (Video)

Netsikker Nu – Er Klaus hjemme (Video)

Netsikker Nu – Netsikker Nu-@visen (pdf)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere