Milliarder at tjene på national distribution

Den danske e-handel ville vokse med mellem fem og seks milliarder kroner, hvis danskerne var lige så ivrige netshoppere som svenskere og nordmænd.

Det er nødvendigt at udvikle et nyt nationalt distributionssystem for detailhandlen, hvis Danmark skal have fuldt udbytte af e-handelen, som både åbner for større udvalg, lavere priser og mindre stress.

Det siger Morten Kamper, direktør for Foreningen for dansk internethandel.

Tre procent

Nye tal viser, at kun tre procent af alle danske indkøb sker på nettet efter mere end 10 år med internetbutikker.

– Selve leveringen af produkterne er en alvorlig barriere for e-handel. Hvis vi skal udnytte vores position som førende it-nation, har vi brug for ét fælles nationalt distributionssystem for e-handel. Det vil give e-butikkerne bedre råd til at bruge ressourcerne på selve kundeoplevelsen online, siger Morten Kamper.

Han mener ikke, at Danmark er stor nok til, at hver købmand skal opbygge et konkurrerende distributionsnet.

Andelstanken skal genopfindes

- Vi må genopfinde andelstanken, hvor landmændene i sin tid gik sammen for at få råd til at bygge mejerierne, siger Morten Kamper.

Han mener, at både den geografiske og erhvervsmæssige udvikling taler for igen at fokusere på e-handlen i Danmark.

Landets voksende seniorbefolkning er efter Morten Kampers opfattelse en oplagt målgruppe for næste generation af e-handel. Ligesom detailhandlen
med en effektiv udnyttelse af e-handelsteknologien kunne skabe udvikling og vækst på samme måde som finanssektoren har gjort det..

I dag bliver Danmark gang på gang kåret som et land, der er førende i anvendelse af informationsteknologi.

Udnytter ikke mulighederne

Men dansk detailhandel udnytter langt fra de teknologiske muligheder, der kan udvikle kundernes indkøbsoplevelse og dermed detailhandlens fremtid.

Den danske e-handel kunne ifølge skøn fra Konkurrencestyrelsen vokse med mellem fem og seks milliarder kroner, hvis danskerne var lige så ivrige netshoppere som svenskere og nordmænd.

Men det kræver ifølge Mads Thimmer fra InnovationLab, at detailhandlen begynder at forædle indkøbsoplevelsen via nettet ved hjælp af ny teknologi som chat eller virtuelle prøverum, hvor man som kunde efter en 3D-scanning kan prøve tøj derhjemme på en virtuel model af sig selv.

Heller ikke i de fysiske butikker har dansk detailhandel gjort meget for at ændre kundernes indkøbsoplevelse. I resten af Europa og USA er nye selvbetjeningsteknologier på vej ud på markedet.

Læs stort tema om danskernes e-handel i fredagens trykte udgave af Computerworld fredag.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job