Døveforbund skuffet over teknik bag 112-udspil

Rigspolitiet tilbyder nu døve og hørehæmmede en forsøgsordning, hvor medlemmer i nød kan sende en tekstbesked i en nødsituation. Men den SMS-baserede løsning skuffer Danske Døves Landsforbund, som dog er glade for at løsningen nu er i gang.

Rigspolitiet tilbyder nu landets døve og hørehæmmede mulighed for at sende en tekstbesked som alternativ til et 112-opkald. Løsningen er baseret på SMS, og meddelelserne fremsendes på lige fod med andre sms-beskeder.

Udspillet skuffer Claus Jul Larsen, som er medlem af hovedbestyrelsen i Danske Døves Landsforbund.

- Jeg havde nok forventet, at en SMS-besked til alarmcentralen ville få en højere prioritering end andre SMS-beskeder, men det var altså ikke muligt at tilbyde.

I stedet risikerer beskeden nu at havne i en kø, og det kan betyde forsinkelser hvis der er mange beskeder foran. SMS-beskederne kan tikke ind hos politiet med det samme, men i allerværste fald kan der gå flere timer, siger Claus Jul Larsen.

- Det ville være bedre, hvis beskederne kom direkte ind i 112-systemet. Jeg vil håbe, at systemet senere kan justeres, så det kommer fuldstændig på omgangshøjde med 112-systemet, siger Claus Jul Larsen.

Selvom den tekniske løsning ikke er optimal, glæder Claus Jul Larsen sig over, at tekstbaserede alarmopkald i al fald kommer i gang. Han er ikke sikker på, at døve nu tør bruge systemet i en nødsituation, men fortæller, at kun erfaringerne kan vise det.

- Det er min fornemmelse, at de ikke har villet bruge så mange penge, og at vi har fået den mindre gode løsning, siger Claus Jul Larsen.

Erik Justesen, vicerigspolitichef hos Rigspolitiet, er stolt af løsningen.

- Det er os bekendt ikke noget som findes på alarmcentraler i vores del af verden. Det er heller ikke noget som findes på det kommercielle marked, siger han.

- Hviken reaktionstid garanterer i?

- Vi garanterer den reaktionstid der er på SMS-beskeder.

- Er det nogen særlig tryg løsning?

- Det er den løsning, man kan lave. Det er det, som er teknisk muligt at lave, siger Erik Justesen.

Forsøgsordningen med alarmopkald via SMS skal begynde til efteråret og omfatter i første omgang en mindre gruppe af døve og hørehæmmede. Herefter skal løsningen evalueres.

Løsningen forventes at kunne hjælpe omkring 15.000 danskere, som har brug for at kunne tilkalde hjælp via tekstbeskeder.

Forsøgsordningen er en joint venture mellem telebranchen, Københavns Brandvæsen og Rigspolitiet

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra FPT Software

    Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

    Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Nicolai Rask Moesgaard som Datateknikerelev ved afd. i Herning og Holstebro. Han har tidligere beskæftiget sig med social- og sundhedsområdet, da han har en lang karriere som SoSu hjælper. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Ida Møller Pedersen som IT-Supporterelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med handel, da hun har en handelsuddannelse kombineret med en EUX. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job