Riskær-parti beskyldes for at spamme

Vrede modtagere føler sig spammet af Klaus Riskær Pedersens Opstillingsliste, der i de seneste dage har udsendt uopfordrede e-mails til mange danskere. Riskær mener ikke, at det er spam.

Er det spam, når finansmanden Klaus Riskær Pedersens parti Opstillingslisten udsender stribevis af uopfordrede e-mails, hvor han opfordrer tilfældige danskere til at støtte partiets opstilling til Folketinget?

Ja, mener en række vrede modtagere af mailen, som Computerworld har talt med.

Nej, mener Klaus Riskær Pedersen, der blankt afviser, at der er tale om spam.

En privat mail

- Det her er en mail, som kommer fra mig. Der er ikke tale om en ikke-identificeret afsender. Jeg har sendt brev til folk elektronisk med en adressat og en afsender, og det er ikke spam, siger Klaus Riskær Pedersen.

I mailen spørger Klaus Riskær Pedersen, om modtageren har "en politiker gemt i maven". Han skriver, at han vil skabe en valgteknisk Opstillingsliste for folk, der vil stå uden for de politiske partier.

"Men projektet kan kun gennemføres, hvis det støttes af ca. 20.000 andre", skriver han.

Spam er reguleret af markedsføringslovens paragraf 6a, og den lov gælder ikke for politiske partier, fortæller Klaus Riskær Pedersen.

- Vi opbevarer heller ikke adresser i databaser, så dataloven er også ude af billedet. I øvrigt er opstillingslisten anmeldt til Datatilsynet, siger Klaus Riskær Pedersen.

Boomerang-effekt

Markedsføringsloven har et forbud mod elektronisk reklame. Men loven omfatter kun erhvervsmæssig virksomhed. Det fortæller Marlene Winther, som er jurist hos forbrugerombudsmanden.

Organisationer, som ikke er omfattet af markedsføringsloven, spørger jævnligt Forbrugerstyrelsen til råds om at sende mails ud til befolkningen, fortæller Marlene Winther.

- Organisationerne får at vide, at forbrugerne føler sig generet af uønskede mails. Mange mener, at det er en dårlig metode at anvende, og derfor risikerer afsenderne, at det kommer tilbage som en negativ boomerang, siger Marlene Winther.

Modtager mails fra klagere

Klaus Riskær Pedersen modtager da også hver dag en håndfuld e-mails fra folk, som er utilfredse med at modtage mailen.

- Folk er blaserte. Det kan jo ikke være rigtigt at folk som sender tilbud ud om Viagra, penisforlængelser og porno skal have lov til at gidselstage nettet fra andre organisationer med små økonomiske midler. Nettet er jo frihed for enkeltpersoner, siger han.

Han opfordrer folk til at se tingene i perspektiv.

- Jeg synes, at folk skal lade være at hidse sig så meget op, når de modtager en otte-liniers høflig mail med en afsender, som de kan fortælle, at de ikke ønsker brevet. Den eneste forskel på denne mail og et brev er, at det koster otte kroner, som vi ikke har, siger han.

Alligevel vil Klaus Riskær ikke afvise, at mange modtagere måske opfatter mailen som forretningsorienteret og dermed spam, fordi hans navn står i mailen.

- Det kan jeg være, at jeg er en dårlig afsender. Der vil givetvis være andre navne, som vil give en mindre negativ respons. Men da Opstillingslisten er mit projekt, har jeg ikke ønsket at lægge afstand til projektet, fordi jeg er stolt af det, siger Klaus Riskær Pedersen.

Samles tilfældigt

Modtageradresserne samles ifølge ham statistisk tilfældigt op på nettet, og budskabet bliver videresendt on the fly.

Med den teknik ønsker partiet at bruge internettet som en billig distributionsform som alternativ til traditionelle breve.

Klaus Riskær Pedersen ønsker ikke at oplyse, hvor mange mails, han har sendt ud til folk, men Opstillingslisten skal bruge 20.000 underskrifter for blive opstillingsberettiget.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job