Gartner: Risikabelt at tilpasse programmer

Der er stor risiko for at skabe sikkerhedshuller i software, der kræver megen tilpasning, som det er tilfældet med SAP og Oracle-produkter, advarer analysefirmaet Gartner.

Den største risiko for sikkerhedshuller i software opstår, når standardprogrammer skal tilpasse til brug i den enkelte virksomhed, advarer analysefirmaet Gartner.

Specielt forretnings-software og applikationer som produkter fra SAP og Oracle, der kræver store mængder tilpasning, er kædens svageste led, når det gælder sikkerheden af programmerne.

- Tilpasset kode gennemgår ikke den samme kvalitetstest som kommerciel kode gør det, siger analysechef Rich Mogull fra Gartner.

Samtidig er der ingen leverandør, der udsender en opdatering og en tilhørende advarsel, når der opdages et sikkerhedshul i den tilpassede kode.

Tilpasning åbner for usikkerhed

En stor del af forretningssoftwaren, der anvendes i virksomheder, kræver en vis mængde tilpasning af koden, hvilket åbner for, at der bliver implementeret usikker kode på grund af manglende omtanke eller forglemmelser.

Ifølge Rich Mogull har Oracle dog mulighed for at kunne få rettet op på rammerne for sikkerhed i implementeringen af selskabets software, da PeopleSoft før Oracles opkøb havde opbygget en fornuftig sikkerhedsmodel.

Værre ser det imidlertid ud for SAP, hvor det næsten ubegrænsede antal muligheder giver god plads til at begå fejl.

- Enhver SAP implementering er reelt specialtilpasset software, der kræver en sikker udviklingsproces, siger Rich Mogull.

SAP har dog indbygget funktioner i softwaren, der kan gennemgå koden og advare udviklerne, hvis de er ved at begå fejl, der kan kompromittere sikkerheden.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S