Indien: Nej til Negropontes folke-pc

Klasseværelser og lærere er vigtigere end fancy dingenoter, mener den índiske regering. Alligevel er Indien blevet en veritabel slagmark for discount-pc'er med aktører som AMD, Intel, Red Hat, Microsoft og Google.

Ellers tak.

Sådan lyder det fra det indiske undervisningsministerium til Nicholas Negroponte og MIT Media Labs solskinsprojekt, One Laptop Per Child (OLPC), som skal udbrede pc-isenkram til hver eneste skolebarn i udviklingslande.

Kamp på discount-pc'er

Argumenterne mod OLPC-projektet fra den indiske regering er pædagogiske. Hellere investere i lokaler og lærere fremfor computere, hedder det.

Med i billedet hører dog, at den aktuelle udmelding kommer efter Microsoft og Intel tidligere på året investerede milliarder i et konkurrerende projekt - blandt andet i Indien.

OLPC-projektet er støttet af processor-fabrikanten AMD, Linux-distributøren Red Hat og søgemaskine-virksomheden Google.

Dermed har Indien i løbet af året udviklet sig til en veritabel slagmark, hvor de to discountpc-projekter kæmper mod hinanden.

Dræber kreativitet

I en henvendelse til den indiske regeringskommission, som tidligere har vist interesse for OLPC-projektet, understreger Sudeep Banerjee, topembedsmand i det indiske Undervisningsministerium, at pengene vil kunne anvendes til andre formål med større effekt.

- Tanken om at give hver eneste elev en computer er pædagogisk suspekt. Det kan faktisk få en hæmmende effekt på barnets muligheder for at udvikle kreative og analytiske færdigheder, lyder embedsmandens begrundelse ifølge den indiske nyhedstjeneste Hindu News.

Sudeep Banerjee vurderer, at pengene med større effekt snarere burde anvendes til at realisere visionen om at kunne tilbyde alle indiske skoleelever muligheder for videregående uddannelse.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Et fremtidssikret netværk: Skalering til morgendagens behov

Digital infrastruktur er grundlaget for næsten alle aspekter af erhvervslivet og den daglige personlige tilværelse.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S