Uni2 efter nedbrud: Alt kører igen tilfredsstillende

Det tager tid at genskabe 900 gigabyte data fordelt på 25 millioner filer, siger internetleverandøren Uni2, efter et fuldstændigt nedbrud har givet problemer i mange dage. Datatabet har været minimalt, mener direktøren.

Systemerne hos internetleverandøren Uni2 kører igen tilfredsstillende, melder direktør Mads Liebst Gunnersen, efter et kortvarigt strømsvigt onsdag i sidste uge førte til et fuldstændigt nedbrud i mailsystemet.

Nedbruddet har siden givet mail-kunder problemer i adskillige dage.

Ifølge direktør Mads Liebst Gunnersen var systemerne tirsdag genetableret og den oparbejdede pukkel af e-mail ekspederet, så alt igen kørte tilfredsstillende.

Sikkerhed i orden

- Vores systemer har været i stand til at håndtere det fuldstændige nedbrud, men jeg er klar over, at mange kunder er frustrerede over, at det har taget fem dage at komme tilbage til en normal drift, siger Mads Liebst Gunnersen.

Den lange ventetid skyldes ifølge Uni2, at det ramte system består af 900 gigabyte data fordelt på 25 millioner filer, der er blevet hentet fra Uni2's backupsystem via båndrobotter.

- Det tager desværre lang tid, fordi datamængden er så omfattende. Vi har mange kunder på den samme platform for at kunne levere et kvalitetsprodukt til en fornuftig pris, siger Mads Liebst Gunnersen.

Fejl på harddisk

Ifølge Uni2 skyldes de store konsekvenser af strømsvigtet, at mailsystemet samtidig blev ramt af en harddiskfejl.

Under systemets genbygning kom der endnu et strømsvigt, der bevirkede, at disksystemet mistede information om datafilernes placeringer.

- Man kan sige, at der er tale om et meget kortvarigt strømsvigt, der har fået omfattende følgevirkninger, siger Mads Liebst Gunnersen.

Han mener, at datatabet som følge af det fuldstændige nedbrud har været minimalt.

Intet datatab

- Som udgangspunkt vil man næppe kunne genskabe en så omfattende mængde data uden et minimalt tab. Der vil være et kritisk tidsinterval mellem det tidspunkt, hvor den sidste backup er afsluttet, og det tidspunkt, hvor nedbruddet sker, siger Mads Liebst Gunnersen.

- Vi har ikke noget overblik over det, men vi har ikke fået tilbagemeldinger om massive datatab, så jeg tror, at vi ligger i den lave ende, siger han.

Ifølge Mads Liebst Gunnersen har ingen kunder rettet krav om erstatning mod Uni2 som følge af tab efter nedbruddet.

- Men der er ingen tvivl om, at der er kunder, der mener, at de ikke har fået leveret, hvad de betaler for. Det vil give nogle efterspil, hvor vi må kigge på mulighederne for at kompensere berørte kunder, hvis det er muligt at opgøre et tab, siger Mads Liebst Gunnersen.

Massive problemer

Unis2's problemer i sidste uge kommer efter en særdeles turbulent periode for virksomheden, efter opkøbet af Tiscali i 2005 har givet kraftige dønninger i form af tekniske problemer med webhoteller, internetopkoblinger og mailservere.

Det har som tidligere beskrevet af Computerworld skabt stor utilfredshed blandt en række kunder.

Selskabet skiftede i juni ud på direktørposten, hvor Mads Liebst Gunnersen afløste Daniel C. Elfort samme dag som Uni2 fremlagde årsregnskabet for 2005 med et underskud på en halv million kroner.

2005-resultatet var et tab på knap seks millioner kroner i forhold til regnskabsåret 2004.

Uni2's redegørelse om nedbruddet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere