Google skal betale 527 mio. for falske klik

Google skal betale 527 millioner kroner til en række utilfredse annoncører for at have taget betaling for falske klik. Kritikere mener, at Google er sluppet for billigt.

Med en amerikanske domstols endelige godkendelse af forliget mellem internetfirmaet Google og dets annoncører i en sag om erstatning for falske klik på annoncer, slipper Google i første omgang med en straf, som flere annoncører kalder et "rap over fingrene".

Google skal således betale 527 millioner kroner i erstatning til annoncører, der mener, at de har betalt for meget på grund af falske klik på deres annoncer, der er blevet vist ved hjælp af Googles bannerservice.

Det er da for lidt

Dermed er sagen ikke slut. Mindst én af de ramte annoncører har afvist forliget og vil nu forsøge at køre en selvstændig sag mod Google.

- Det er uden tvivl det mest absurde forlig, vi nogensinde har set. Det er en skam, at en dommer har villet sætte sit blå stempel på det, siger advokat Shawn Khorrami, der repræsenterer den utilfredse annoncør.

Sagen udspringer i brugen af bannerreklamer, hvor annoncøren betaler per klik på reklamen.

De falske klik er klik, der ikke kommer fra kunder, men derimod fra enten konkurrenter til annoncøren, der vil presse annoncørens reklameudgifter i vejret eller fra ejerne af hjemmesiderne, hvor reklamerne vises, der vil hæve deres indtægter fra reklamerne.

Visse eksperter skønner, at helt op mod 20 procent af alle klik skyldes svindel. Det præcise tal er dog vanskeligt at opgøre.

Udover Google er også Yahoo og AOL blevet sagsøgt af utilfredse annoncører.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S