Google skal betale 527 mio. for falske klik

Google skal betale 527 millioner kroner til en række utilfredse annoncører for at have taget betaling for falske klik. Kritikere mener, at Google er sluppet for billigt.

Med en amerikanske domstols endelige godkendelse af forliget mellem internetfirmaet Google og dets annoncører i en sag om erstatning for falske klik på annoncer, slipper Google i første omgang med en straf, som flere annoncører kalder et "rap over fingrene".

Google skal således betale 527 millioner kroner i erstatning til annoncører, der mener, at de har betalt for meget på grund af falske klik på deres annoncer, der er blevet vist ved hjælp af Googles bannerservice.

Det er da for lidt

Dermed er sagen ikke slut. Mindst én af de ramte annoncører har afvist forliget og vil nu forsøge at køre en selvstændig sag mod Google.

- Det er uden tvivl det mest absurde forlig, vi nogensinde har set. Det er en skam, at en dommer har villet sætte sit blå stempel på det, siger advokat Shawn Khorrami, der repræsenterer den utilfredse annoncør.

Sagen udspringer i brugen af bannerreklamer, hvor annoncøren betaler per klik på reklamen.

De falske klik er klik, der ikke kommer fra kunder, men derimod fra enten konkurrenter til annoncøren, der vil presse annoncørens reklameudgifter i vejret eller fra ejerne af hjemmesiderne, hvor reklamerne vises, der vil hæve deres indtægter fra reklamerne.

Visse eksperter skønner, at helt op mod 20 procent af alle klik skyldes svindel. Det præcise tal er dog vanskeligt at opgøre.

Udover Google er også Yahoo og AOL blevet sagsøgt af utilfredse annoncører.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere