Apple viser kun sparsom vilje til ændringer i et svar til den norske forbrugerombudsmand i sagen om en række kritiske forhold for kunderne i Apples musikbutik iTunes.
På trods af, at Apple nu har svaret forbruger-ombudsmanden, ser der fortsat ud til at være langt mellem partnerne, der er retsligt uenige på en række punkter.
- Vigtige spørgsmål som ansvarsfraskrivelse og produktløsning til iPod er uafklarede, siger sektionsleder Bente Øverli hos forbruger-ombudsmanden i Norge.
- Blandt andet mener vi, at DRMén, som bruges til at hindre ulovlig udbredelse af musikken, ikke berettiger begrænsninger i hvilke afspiller forbrugerne kan bruge for at høre musikken, som er købt lovligt, siger hun.
Det ser dog ud til partnerne kan mødes på andre områder.
- Vi er kommet et stykke videre, og det ser ud til at vi kan opnå enighed på enkelte punkter, siger Bente Øverli.
Hun forklarer, at vilkårene skal være klare for forbrugerne ved aftaleindgåelsen, og at iTunes kun må ændre i betingelserne for fremtidige køb.
Forbrugerombudsmanden vil nu koordinere næste trin i sagen med sin danske og norske kollegaer. Samtidig har forbrugerombudsmandens institution valgt at offentliggøre dele af Apples svar i sagen.
Det sker på trods af, at Apple i klare vendinger har bedt de nordiske forbrugerombudsmænd om at holde mund om indholdet i det 50 sider lange svar, som Apple tirsdag omsider afgav til de nordiske forbrugerombudsmænd.
Svaret kom, efter Apple i begyndelsen af juni blev bedt om at redegøre for en række kritiserede forhold i iTunes.