Rabat-rygter svirrer om Windows Vista

Den stærkt forsinkede lancering af Microsofts Windows Vista har sat gang i spekulationer og rygter omkring særlige rabatter til nye og gamle kunder.

Microsofts forsinkede lancering af styresystemet Windows Vista kan muligvis betyde, at softwaregiganten og pc-producenter vil tilbyde kunder, der køber pc'er med Windows i løbet af efteråret, en kupon, der kan indløses til en gratis opdatering til Windows Vista.

Windows Vista er officielt sat til at udkomme i januar næste år.

Blandt andet analysefirmaet Gartner tvivler dog på, at Microsoft kan overholde dén deadline.

Forsinkelsen har nu sat gang i spekulationerne om de tilbud, som pc-producenterne og Microsoft eventuelt vil lokke med i løbet af efteråret som kompensation.

Usædvanligt mønster

Investeringsbanken Goldman Sachs har således bemærket et udsædvanligt mønster i markedet for bundkort.

For øjeblikket er der større efterspørgsel på bundkort blandt de mindre kendte pc-producenter, mens de store mærker er mere tilbageholdende.

Det kan ifølge Goldman Sachs være et tegn på, at de store mærker vil vente med at indkøbe bundkort til omkring oktober, hvor eventuelle kuponer til Vista-opgraderinger ville komme i handlen.

Microsoft har før benyttet en sådan taktik til at sikre, at kunder, der købte umiddelbart inden en lancering, ville opgradere til den nyeste software, når den kom på markedet.

Microsoft er dog indtil videre tavs omkring kuponer til efterårets pc-købere.

Ingen særlige rabatter

Til gengæld afviser selskabet, at der vil blive givet særlige rabatter til de organisationer, der har investeret i Microsofts særlige Software Assurance-licensprogram.

Flere af disse kunder havde forventet, at Windows Vista ville nå at udkomme inden for den treårsperiode, deres licenser løber i, hvor de har krav på en gratis opgradering.

På grund af forsinkelserne når deres licenser nu at udløbe, uden kunderne har fået en opgradering.

Microsoft afviser imidlertid, at disse kunder vil få rabat på Windows Vista.

- Der er ikke nogen særlige planer for dem, der tilmeldte sig for over tre år siden, siger produktchef Sunny Jensen Charlebois.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S