CSC ISO20000-certificeres som første i Norden

CSC Nordic bliver den første it-virksomhed i Norden, der får ISO-stemplet for at have styr på drift af it-systemer og håndtering af it-miljøer.

ISO 20000. Ja, der er ikke for mange nuller, det er 20.000

Ved at opnå ISO-certificeringen med de mange nuller har CSC Nordic fået et stempel, der viser, at virksomheden mestrer en af tidens it-trends; ITIL (IT Infrastructure Library).

ITIL er en række gode råd og vejledninger til, hvordan en driftsvirksomhed bedst organiserer sine arbejdsprocesser, så it-driften bliver mest effektiv og fejlfri.

Der findes ikke en formel certificering af ITIL, men ISO 20000 bygger på ITIL.

Tæt på

- ISO 20000 er ikke ITIL, men hvis vi siger, at ITIL er Nirvana, så er det her det tætteste på at blive certificeret Nirvana, siger Peter Langballe Sørensen, nordisk kvalitetschef hos CSC Nordic.

Globalt er CSC ved at implementere ITIL, og da de danske offentlige institutioner i stigende grad lægger vægt på, at it-driftsoperatørerne følger ITIL, valgte CSC Nordic at speede processen op.

- Skat kom med et rammeudbud med krav om, at leverandørerne skulle arbejde i henhold til ITIL. Ligeledes har SKI (Statens og Kommunernes Indkøbs Service, red.) og politiet også stillet krav om ITIL. Derfor accelererede vi processen lidt af hensyn til markedet, siger Jess Ibsen, nordisk direktør for infrastruktur services.

Det er dog ikke kun af hensyn til markedet.

Giver bedre overblik

Arbejdet med at implementere ITIL-processerne i CSC's driftscentre i Norden er med til at give CSC Nordic et bedre overblik over et stadigt mere varieret it-miljø.

- ITIL sammenknytter ændrings-håndtering og problem-håndtering med konfiguration management, hvor man centralt har et bedre overblik over alle de komponenter, som kundens system består af, siger Jess Ibsen.

Han peger på, at CSC får mere og mere brug for det, fordi ange kunder har mainframe, unix og intel-maskiner.

- Vi får også flere kontrakter, hvor vi overtager ansvaret for pc-arbejdspladserne, siger Jess Ibsen.

CSC drifter alene i København 7.500-8.000 wintel-servere og et par tusinde unix-servere.

Vil kunne spare penge

- I sidste ende vil det også kunne spare penge, hvis man får processerne under kontrol, så man slipper for at kalde folk ind fra deres tilkaldevagter for at få rettet op på fejlkørsler og lignende.

Der skal ikke være så mange fejl, førend man begynder at have relativt store omkostninger på at have folk inde og rette fejl, siger Jess Ibsen.

Han oplyser, at CSC afvikler mellem 10.000 og 15.000 backups per nat for alle kunder i Norden.

CSC Nordic har brugt 25.000 - 30.000 mandetimer på ITIL og ISO20000-certificeringen.

Indbygget i ITIL er en løbende procesforbedring, så ITIL forventer ikke, at man bliver færdig med at optimere arbejdsprocesserne.

- Man får aldrig en perfekt driftsorganisation. Man kan altid finde noget, der kan forbedres. Målet er nul fejl, men det er om ikke uopnåeligt så ekstremt kostbart, siger Peter Langballe Sørensen.

Noget andet der tilsyneladende heller ikke stopper er ISO-certificeringerne.

Næste mål for CSC Nordic er en certificering i ISO22001, der omhandler it-sikkerhed.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere