ISO 20000. Ja, der er ikke for mange nuller, det er 20.000
Ved at opnå ISO-certificeringen med de mange nuller har CSC Nordic fået et stempel, der viser, at virksomheden mestrer en af tidens it-trends; ITIL (IT Infrastructure Library).
ITIL er en række gode råd og vejledninger til, hvordan en driftsvirksomhed bedst organiserer sine arbejdsprocesser, så it-driften bliver mest effektiv og fejlfri.
Der findes ikke en formel certificering af ITIL, men ISO 20000 bygger på ITIL.
Tæt på
- ISO 20000 er ikke ITIL, men hvis vi siger, at ITIL er Nirvana, så er det her det tætteste på at blive certificeret Nirvana, siger Peter Langballe Sørensen, nordisk kvalitetschef hos CSC Nordic.
Globalt er CSC ved at implementere ITIL, og da de danske offentlige institutioner i stigende grad lægger vægt på, at it-driftsoperatørerne følger ITIL, valgte CSC Nordic at speede processen op.
- Skat kom med et rammeudbud med krav om, at leverandørerne skulle arbejde i henhold til ITIL. Ligeledes har SKI (Statens og Kommunernes Indkøbs Service, red.) og politiet også stillet krav om ITIL. Derfor accelererede vi processen lidt af hensyn til markedet, siger Jess Ibsen, nordisk direktør for infrastruktur services.
Det er dog ikke kun af hensyn til markedet.
Giver bedre overblik
Arbejdet med at implementere ITIL-processerne i CSC's driftscentre i Norden er med til at give CSC Nordic et bedre overblik over et stadigt mere varieret it-miljø.
- ITIL sammenknytter ændrings-håndtering og problem-håndtering med konfiguration management, hvor man centralt har et bedre overblik over alle de komponenter, som kundens system består af, siger Jess Ibsen.
Han peger på, at CSC får mere og mere brug for det, fordi ange kunder har mainframe, unix og intel-maskiner.
- Vi får også flere kontrakter, hvor vi overtager ansvaret for pc-arbejdspladserne, siger Jess Ibsen.
CSC drifter alene i København 7.500-8.000 wintel-servere og et par tusinde unix-servere.
Vil kunne spare penge
- I sidste ende vil det også kunne spare penge, hvis man får processerne under kontrol, så man slipper for at kalde folk ind fra deres tilkaldevagter for at få rettet op på fejlkørsler og lignende.
Der skal ikke være så mange fejl, førend man begynder at have relativt store omkostninger på at have folk inde og rette fejl, siger Jess Ibsen.
Han oplyser, at CSC afvikler mellem 10.000 og 15.000 backups per nat for alle kunder i Norden.
CSC Nordic har brugt 25.000 - 30.000 mandetimer på ITIL og ISO20000-certificeringen.
Indbygget i ITIL er en løbende procesforbedring, så ITIL forventer ikke, at man bliver færdig med at optimere arbejdsprocesserne.
- Man får aldrig en perfekt driftsorganisation. Man kan altid finde noget, der kan forbedres. Målet er nul fejl, men det er om ikke uopnåeligt så ekstremt kostbart, siger Peter Langballe Sørensen.
Noget andet der tilsyneladende heller ikke stopper er ISO-certificeringerne.
Næste mål for CSC Nordic er en certificering i ISO22001, der omhandler it-sikkerhed.