Microsoft sender sin nye søgemaskine Live Search i luften, efter programmet har været i beta siden marts.
Live Search er et af initiativerne i virksomhedens nye Live-koncept, og Live Search og Live.com bliver frigivet på i alt 47 markeder verden over.
I løbet af de kommende måneder vil yderligere funktioner til Windows Live blive lanceret
Lukrativt marked
Interessen for at erobre nye andele af søgemarkedet er meget stor, da annoncemarkedet er yderst lukrativt.
Giganten fra Redmond har da også satset mange penge på at vinde en større del af de søgninger, der foretages på nettet, men foreløbig ligger virksomheden stadig langt efter både Google og Yahoo.
Microsofts stagnation understreges af en opgørelse fra comScore Networks, der blandt andet holder styr på hvorfra søgninger på nettet foretages.
I juni blev 45 procent af alle amerikanske søgninger således foretaget via Google, Yahoo sad på 29 procent og Microsoft på 13 procent af alle forespørgsler.
For Microsoft er det en nedgang på næsten tre procent-point i forhold til tallene fra 2005.
Nye boller på suppen
Live Search kan dog være det tiltag, der skal til for at situationen vender til Microsofts fordel.
- Microsoft er kommet bagud i kampen om søgningerne, men jeg har store forventninger til virksomhedens nye søgemaskine. Microsoft har stor ekspertise inden for teknologi, dygtige marketingsfolk og mange penge at gøre godt med, siger Mikkel DeMib, der er søgemaskineekspert.
Selv om Microsoft er kommet bagud, starter firmaet langt fra nul. På to afgørende områder er firmaet langt foran konkurrenterne.
- På områder som sprogteknologi og integration til desktop-computere er Microsoft overlegen, og det kan resultere i et kvantespring indenfor informationssøgning på nettet, siger Mikkel DeMib Svendsen.
Vista som løftestang
Live Search kan næppe vinde slaget ved ’bare’ at være lige så god som konkurrenternes systemer. Der skal simpelthen nye boller på suppen for at komme til tops.
Live Search skal gøre søgning mere brugervenlig og præcis, og det er der også potentiale for, mener Mikkel DeMib Svendsen. Specielt integrationen med desktop-computere er en stor styrke.
- Det bliver yderst interessant at se, hvordan Microsoft vil integrere informationssøgning i Windows Vista. Vista kan blive en løftestang til succes, siger han.
På dette område har hverken Google eller Yahoo den fornødne magt eller ekspertise til at gøre sig gældende.
Microsoft har endnu ikke kørt markedsførings-kanonerne i stilling i Europa, men der er ingen tvivl om, at konkurrenterne kommer til at kæmpe hårdere for annoncekronerne i fremtiden.
- Personligt glæder det mig, at der kommer mere konkurrence, siger Mikkel DeMib Svendsen, som mener, at vil komme både forbrugerne og annoncører til gode.