Dansk BI-hus i flæsket på konsulentbranchen

Som noget helt enestående sælger it-konsulenthuset Platon sit metodeværktøj til slutkunderne. Den strategi er en bredside mod konsulentbranchen og skal danne basis for Platons internationale ekspansion.

Det danske it-konsulenthus Platon baserer sin internationale ekspansion på salg af virksomhedens metode-værktøj Platon Insight.

At et konsulenthus på den måde sælger sit møjsommeligt udviklede metode-værktøj er ifølge analysehuset Gartner og information management-guruerne Claudia Imhoff og Larry English ikke set før.

Det fortæller Martin ABC Hansen, der er nyudnævnt vice-administrerende direktør for Platon med ansvar for virksomhedens internationale ekspansion.

- Kort fortalt så tager vi vores intellektuelle kapital, brænder den ned på en cd og sender den i en boks til kunderne, siger han.

Konsulent-drama

Martin ABC Hansen vurderer, at den strategi har potentiale til at skabe et voldsomt røre hos mange af de store etablerede konsulenthuse.

Hverken IBM, Accenture, PA Consulting eller andre er kendt for at sælge ud af virksomhedens viden.

- Hvis det går, som vi forventer, kan det betyde et jordskred i konsulentbranchen. Når de store virksomheder selv har værktøjet til at implementere store information management-projekter, så skal de ikke længere bruge konsulenternes viden, men kun deres arbejdskraft, og det bliver naturligvis til en helt anden pris, siger Martin ABC Hansen.

Siden Platon så dagens lys for syv år siden, har firmaet gennemført 200-300 business intelligence-projekter og samtlige er dokumenteret fra a til z.

Op mod 10.000 timer har Platon brugt på at nedskrive Best Practices og standarder, og selskabet har en dedikeret afdeling, Knowledge & IT, til at tage sig af denne dokumentation.

- Platon kunne have haft et næsten dobbelt så stort driftsresultat, hvis ikke der var brugt så mange ressourcer på dokumentationen, men ledelsen har vurderet, at på langt sigt vil dokumentationen bringe meget mere forretning med sig, forklarer Martin ABC Hansen.

10.000 timer

Martin ABC Hansen, der har en fortid hos blandt andet Informix og senest Component Software, har været ansat i seks uger og brugt de sidste tre på at skabe internationale kontakter.

- Vi er nu i dialog med partnere og slutkunder i Japan, Tyskland, USA og Canada og har den første partnerkontrakt på plads i Holland, så det går stærkt, siger Platon-direktøren.

Rigtig mange konsulenthuse, som for eksempel den nye partner BI4U i Holland, mangler ifølge Martin ABC Hansen "i den grad struktur, der kan systematisere deres arbejde og sikre værdi og metode i kundernes datamanagement-projekter."

Planen er, at partnerne skal basere deres arbejde på selskabets værktøj Platon Insight, og at værktøjet i løbet af et halvt års tid simpelthen kan købes af slutkunderne.

Insight kan erhverves i moduler, hvor den samlede pakke løber op i to en halv million kroner, hvilket omfatter installationsservice og uddannelse.

Herhjemme har ATP og TrygVesta som de første taget metode-værktøjet i brug.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S