E-museet har en tidlig julegave til de danske skole-elever. Det har netop godkendt 17 digitale projekter fra en del af landets museer, der skal udmønte sig i konkrete online-undervisningsmaterialer.
- Vi vil meget gerne arbejde for, at museernes ressourcer bliver brugt som et led i undervisningen på folkeskole- og gymnasieniveau, siger museumskonsulent Hanne Larsen fra Kulturarvsstyrelsen.
Styrelsen koordinerer projekterne, der er udviklet som et samarbejde mellem Kulturministeriet og Undervisningsministeriet.
Og så har styrelsen i fællesskab med de to ministerier udviklet e-museum.dk, hvor projekterne vil være at finde inden længe.
Prostitution i København og vikingetid i Vorbasse
Hanne Larsen forklarer, at e-museet-portalen skal hjælpe lærere og skole- og gymnasie-elever samt seminariestuderende frem for, at de skulle ind på enkelte museers hjemmesider.
- På e-museet er der både adgang til de undervisningsprojekter vi har støttet og museernes almindelige hjemmesider, siger Hanne Larsen.
De 17 projekter er meget blandet i deres projektudkast. Der er blandt tilbuddene både prostitution på Københavns Bymuseum, psykiske sygdomme på Middelfart Museum samt rollespil om, hvordan det var at bo i Vorbasse i vikingetiden.
- Det er meningen, at man skal kunne spille rollespil og deltage i quizzer på e-museum. Og på den måde håber vi da, at projekterne også vil kunne bruges af turister i Danmark og andre interesserede udenfor undervisningsmiljøet, siger Hanne Larsen.
De første projekter forventes at være færdigudviklet og klar til brug i sommeren 2007. De større projekter vil dog først være klar i 2008.
Støtten til de 17 projekter beløber sig til 7,5 millioner kroner. Hele puljen til støtte af e-museum projekter er på 20 millioner kroner.
Hanne Larsen forklarer, at allerede til foråret kan landets museer igen søge støtte i en ny pulje på 7,5 millioner kroner.