Nokia udskyder Siemens-fusion efter skandale

Nokia udskyder den planlagte fusion med Siemens telenetværks-forretning, efter en korruptions-skandale har sat Siemens topledelse under pres.

Finske Nokia udskyder den planlagte 150 milliarder-kroners joint venture med tyske Siemens på grund af den voksende korruptions-skandale, der i den seneste har ramt Siemens, skriver Financial Times.

Det har var oprindeligt planen, at joint venture skulle have set dagens lys engang i januar. Nokia meddeler, at det nu blot vil blive i løbet af første kvartal 2007.

Samtidig bliver aftalen afhængig af en nærmere undersøgelse af Siemens bestikkelses-skandale, som Nokia vil bidrage til, hedder det.

Udskydelsen øger presset på Siemens topchef, Klaus Kleinfeld, der har været primus motor i aftalen med Nokia.
Han er allerede under stort pres, efter han fornylig blev tvunget til at opgive sin kritiserede lønforhøjelse på 30 procent, for i stedet at kanalisere pengene videre til ansatte i selskabets mobiltelefon-division.

Siemens bedyrer dog, at udskydelsen ikke er noget problem.
- Det er blot en time-out, så vi kan slappe lidt af og få styr på systemerne, så parterne kan sikre, at joint venturen forløber okay, lyder det fra selskabet.

Nokia erklærer sig da også fortsat indstillet på at gennemføre joint venturen.

- Men det er vigtigt, at det nye selskab kommer godt fra start, lyder det fra det finske selskab.

Korruptionsskandalen i Siemens har ført til anholdelsen af et tidligere direktionsmedlem, ligesom der er blevet stillet spørgsmålstegn ved Siemens-kulturen og ledelsens kompetencer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere