EU-Kommissionen lægger i et nyt regelforslag op til, at et dansk firma, der sælger varer eller tjenesteydelser til forbrugere i EU, ikke længere kan være sikker på, at handlen reguleres efter danske regler.
I stedet vil virksomheden skulle sætte sig ind i regler i op til 27 forskellige medlemslande eller måske bare afholde sig fra at sælge til kunder uden for Danmark. Det skriver Foreningen for dansk internethandel, FDIH, i en pressemeddelelse.
Ryst posen
FDIH's formand, Claus Hjorting og direktør Morten Kamper opfordrer EU og nationale politikere til at se nærmere på forslaget, kendt som Rome 1, inden det præsenteres for EU parlamentet i denne uge.
Forslaget kan komplicere indgåelse af aftaler og potentielt ændre på en række etablerede principper for handel med virksomheder i andre lande.
Ifølge FDIH betyder det nye forslag, at en dansk virksomhed, der sælger produkter til en forbruger i Spanien efter danske regler fremover, hvis der opstår en tvist, vil skulle leve op til de spanske forbrugerregler.
Spansk domstol
En eventuel retssag med kunden vil så skulle behandles af en spansk domstol på spansk. En tilsvarende situation vil gælde i alle EU-lande, den danske virksomhed har modtaget ordrer fra.
Hvis mindre og mellemstore virksomheder, der sælger online, finder de nye regler for stor en mundfuld at efterleve, er frygten, at de simpelthen vil fravælge at sælge til forbrugere i andre EU lande.
Skulle det ske, strider forslaget mod Kommissionens ambitioner om netop at skabe økonomiske vækst og stimulere handel på tværs af EU's landegrænser.