Googles strategi med det nyligt indkøbte video-site YouTube har fået et ordentligt slag mellem ribbenene.
Underholdningsselskabet Viacom kræver nemlig, at YouTube fjerner samtlige Viacom-ejede video-klip fra sitet. De tæller samtlige klip fra blandt andet MTV, Comedy Central og Nickelodeon - alle tunge ungdomsbrands.
Viacom-kravet kommer efter et endeligt sammenbrud i måneders forhandlinger mellem selskabet og YouTube og Google.
100.000 video-klip
Ifølge Viacom drejer det sig om mere end 100.000 video-klip, der tilsammen er blevet set mere end 1,2 milliarder gange.
Kravet fra Viacom truer med at ramme Googles bestræbelser på at udbygge de kommercielle forbindelser til traditionelle mediegrupper, som står for langt det meste af indholdet på YouTube.
Siden Google overtog YouTube i oktober sidste år, er der således blevet indgået kortere aftaler med CBS, Warner Musik, Sony BMG og Universal Music.
Forhandlingerne med Viacom brød angiveligt sammen på grund af uenighed over fordelingen af annonce-omsætning genereret på Viacom-indhold.
Blandt andet undrede det Viacom-forhandlerne, at YouTube forsømte at implementere et indholds-overvågnings-system til nytår, som selskabet ellers havde lovet.
Det betyder, at det fortsat er vanskeligt at måle, hvornår bestemte selskabers materiale blev postet.