Google har sat en eftersøgning i gang efter allierede i tv-branchen.
Det sker som en reaktion på, at søgemaskineselskabets brugerdrevne videosite og 10 milliarder kroner store investering i YouTube har mødt kraftig modstand på grund af uautoriserede uploads af tv-shows.
Mange af de selvsamme tv-shows kan ses lovligt på tv-selskabernes egne hjemmesider.
For at udnytte det forretningsmæssige potentiale på YouTube, vil Google lette trykket på videositet ved at finde forretningspartnere i tv-branchen, der kan bakke op omkring de mange tv-programmer, som Google ikke har ret til at bringe via YouTube.
Det skriver Wall Street Journal.
Aftalerne smuldrer
Indtil videre er søgningen ikke lykkedes for Google, der er på konstant jagt efter nye områder at sælge reklamer på. Tværtimod.
Sidste uge sendte tv-selskabet NBC et brev til Google, der forbød YouTube at vise NBC's programmer på videositet. Brevet kom efter, at tv-stationen for kun et halvt år siden barslede med programmer og godt betalte reklameklip til YouTube.
For knap en måned siden havde selskabet næsten en aftale på plads med tv-giganten CBS, der blandt andet bringer serien CSI og talkshowet Late Show med David Letterman.
Google og CBS var tæt på at lukke en flerårig aftale, som blandt andet tillod YouTube at vise CBS-programmer. Men aftalen smuldrede i sidste øjeblik, da parterne ikke kunne enes om aftalens længde.
Også aftalen med en anden tidligere potentiel samarbejdspartner, Viacom, glippede. Og for nyligt tvang Viacom søgegiganten til at fjerne 100.000 YouTube-klip med programmer fra MTV, Comedy Central og Nickelodeon - alle tunge ungdomsbrands.
Nu har Viacom i stedet indgået en aftale med Janus Friis-selskabet Joost.