Microsoft taber terræn med søgemaskine

Microsoft har flere gange varslet, at selskabets søgemaskine skal være nettets største, men Google og Yahoo kan tage det helt roligt indtil videre.

På trods af dets direktørs påstand om, at Microsoft med tiden vil give Google baghjul og blive den foretrukne søgemaskine på nettet, siger førende handelsanalytikere, at virksomhedens forretning på nettet er underlegen i forhold til konkurrenternes.

På et pressemøde i fredags, fortalte Heather Bellini, analytiker fra UBS Investment Research, af Microsoft faktisk taber terræn til konkurrenterne Google og Yahoo i reklameomsætning og i hyppigheden af søgninger.

Siden Microsoft i november 2005 afslørede planerne om at tilbyde web-baserede services gennem Windows Live og Office Live og om at forbedre selskabets omsætning inden for reklamesalg, har Steve Ballmer mere end en gang udtalt, at Microsoft vil gnave sig ind på markedet, indtil selskabet har erobret førstepladsen.

I følge UBS er Googles markedsandele vokset fra 56 procent til 65 procent mellem august 2005 og december 2006.

I den samme periode er Microsofts faldet fra 11 procent til 8 procent, selvom virksomheden har udgivet en genopfriskede version af Windows Live søgemaskinen i den periode.

UBS' kilde til disse oplysninger er forskning fra comScore Networks.

Yahoo har mistet markedsandele på samme område, og er faldet fra 21 procent til 19 procent.

Undersøgelserne er centrale for beregning af omsætningen af reklamesalg på nettet og laves ved at tælle, hvor mange gange brugere klikker på søgelinks, fortæller UBS analytiker Benjamin Schachter.

"Google fører klart over Microsoft, og det ser ikke ud til afstanden mellem dem bliver mindre lige med det samme," siger Benjamin Schachter.

"Tingene bliver ikke bedre for Microsoft. Den strategi, de har valgt, virker simpelthen ikke."

Oversat af Ditte Thøgersen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job