Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Microsofts ekspansion hænger på net-annoncerne

Din annoncør skal være din ven. Skarpt fokus på den personificerede og følelsesmæssige forbindelse fra net-annoncør til net-surfer skal sikre Microsoft en ordentlig bid af de mange milliarder annonce-kroner på nettet.

Redmond, USA: Microsofts fremtidige vækst-muligheder er koblet nøje sammen med selskabets ekspansion på nettet.

Og ekspansionen er koblet nøje sammen med personificeringen af annoncer.

Der ligger nemlig milliarder af annonce-kroner og venter på nettet, mener Microsoft, der da heller ikke lægger skjul på, at det netop er jagten på de mange milliarder, der ligger til grund for mobiliseringen af massive udviklings-kræfter til at tage kampen op med internet-kæmper som Google og Yahoo.

Forbrugerne tilbringer mere og mere tid på nettet, hvilket har fået meget store annonce-budgetter til at følge samme vej.

”Der bliver omsat for 150 milliarder kroner om året i annoncer på nettet. Det er penge, som vi skal have fat i, hvis Microsoft skal vokse,” siger Steve Berkowitz, der står i spidsen for Microsofts online-forretning.

Nærmest som din familie

Dybest set er metoden for Microsoft at blive en fasttømret del af internet-brugernes net-liv på en langt tungere måde, end det er tilfældet i dag.

Alle relevante informationer skal kunne findes i Microsofts net-univers, der skal føles trygt, hjemmevant og fortroligt.

Med i familien skal også annoncørerne være, lyder ideen.

Den tætte kontakt skal nemlig primært anvendes til at flytte betalende annoncører tættere på den enkelte bruger, hvilket i den sidste ende skal generere øget annonce-omsætning for Microsoft.

Steve Berkowitz peger på, at internettet er gået fra at være et sted, hvor man søger informationer, til at være et sted, hvor man også bidrager med informationer og meget andet om sig selv.

”Folk er i fuld gang med at lægge deres liv ud på internettet, hvor de vil dele deres oplevelser og erfaringer via tekst, video og foto. Social software er ved at blive en vigtig del af folks identitet,” siger han.

Nært sammenspil

Tanken om det nære sammenspil mellem brugerne er central i Microsofts forretningsmodel – både når det gælder brugerne og annoncørerne.

Selskabets ideer om online-marketing handler nemlig i høj grad om at undgå at klaske annoncer op i ansiget på brugerne og i stedet forsøge at få personificeret de enkelte kampagner, så de kun rammer folk, der faktisk er interesserede.

”Internet-annoncering kommer til at handle om en dialog mellem annoncør og bruger. Mulighederne for personificering er en fantastisk mulighed for annoncørerne til at blive en del af modtagerens liv – ikke mindst fordi modtagerne faktisk ønsker relevante og underholdende tilbud,” siger Gayle Trobermann, branding-direktør for MSN.

Fra Microsofts synspunkt handler det om, at de aktive internet-brugere faktisk gerne vil forstyrres af annoncørerne, hvis blot henvendelserne er relevante.

”Vi kommer ikke til se ret mange knaldtilbud i denne nye markedsføringsform a la ”Køb nu” og ”15 procent rabat”. Det kommer mere til at handle om en følelsesmæssig forbindelse mellem annoncør og forbruger. Teknologi-udviklingen giver konstant nye muligheder til at forbinde annoncører og brugere uden at forstyrre brugerne,” mener Gayle Troberman.

Annoncer skal filtreres

Microsofts teknologi-udvikling finder især sted i gruppen bag selskabets AdCenter, der arbejder med at udvikle metoder til at filtrere relevante data om brugerne på stadig mere avancerede måder og præsentere dem for annoncørerne.

Via AdCenter – der i dag er i luften i USA, Canada, Storbritannien og Frankrig – kan annoncørerne desuden filtrere deres annoncer helt ned til kun at blive vist til bestemte brugere i bestemte byer på bestemte tidspunkter på bestemte ugedage.

I dag er fokus rettet på nettets forskellige platforme og indgange, men Microsoft har afsat en helt gruppe udviklere til at arbejde med de kommende integrations-muligheder inden for IP-tv.

Også IP-telefoni og andre digitale medier er i kikkerten i takt med, at flere og flere traditionelle aviser begynder at flytte mere og mere indhold ud på nettet.

Det gælder også sammensmeltningen af bruger-data mellem flere platforme som eksempelvis IP-tv, IP-telefoni og digitale medier i det hele taget med flere og flere avisers indtog på nettet.

”Man behøver ikke være topstrateg for at se hvad vej, det går. Vi arbejder allerede nu med mulighederne for at udtrække data fra IP-tv, IP-telefoni og andre medier i takt med, at medieplatformene bliver digitaliserede,” siger David Jakubowski, direktør for Microsofts Adcenter.

Som bekendt står Microsoft i forvejen solidt placeret på nettet med en kvart milliard Hotmail-brugere og omkring lige så mange messenger-kontoer, hvoraf mange har en bruger i den anden ende.

Nu handler det om at få de mange forskellige ting til at smelte sammen.

En licens per person

Ideen er, at man fremfor at have forskellige indgange via forskellige platforme og forskellige apparater som en mail-konto, en webmail, en mobiltelefon, en telefonsvarer og så videre, fremover skal have én indgang, der automatisk indretter sig efter det til enhver tid anvendte apparats muligheder og net-forbindelse.

Det betyder, at en mailkonto for eksempel automatisk skal frasortere tunge billeder og store filer, hvis man tjekker mail via en dårlig forbindelse eller fra sin mobiltelefon, ligesom grafikken automatisk skal ændre sig.

I det billede mener Steve Berkowitz at kunne se en kommende ændring i Microsofts licens-politik.

”Vi vil se, at en softwarelicens vil følge personen og ikke apparatet, så man med købet af en licens kan skifte mellem en række apparater, der selv indretter sig efter omstændighederne. Klienter, net og mobil smelter sammen,” siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere