Redmond, USA: Microsofts fremtidige vækst-muligheder er koblet nøje sammen med selskabets ekspansion på nettet.
Og ekspansionen er koblet nøje sammen med personificeringen af annoncer.
Der ligger nemlig milliarder af annonce-kroner og venter på nettet, mener Microsoft, der da heller ikke lægger skjul på, at det netop er jagten på de mange milliarder, der ligger til grund for mobiliseringen af massive udviklings-kræfter til at tage kampen op med internet-kæmper som Google og Yahoo.
Forbrugerne tilbringer mere og mere tid på nettet, hvilket har fået meget store annonce-budgetter til at følge samme vej.
”Der bliver omsat for 150 milliarder kroner om året i annoncer på nettet. Det er penge, som vi skal have fat i, hvis Microsoft skal vokse,” siger Steve Berkowitz, der står i spidsen for Microsofts online-forretning.
Nærmest som din familie
Dybest set er metoden for Microsoft at blive en fasttømret del af internet-brugernes net-liv på en langt tungere måde, end det er tilfældet i dag.
Alle relevante informationer skal kunne findes i Microsofts net-univers, der skal føles trygt, hjemmevant og fortroligt.
Med i familien skal også annoncørerne være, lyder ideen.
Den tætte kontakt skal nemlig primært anvendes til at flytte betalende annoncører tættere på den enkelte bruger, hvilket i den sidste ende skal generere øget annonce-omsætning for Microsoft.
Steve Berkowitz peger på, at internettet er gået fra at være et sted, hvor man søger informationer, til at være et sted, hvor man også bidrager med informationer og meget andet om sig selv.
”Folk er i fuld gang med at lægge deres liv ud på internettet, hvor de vil dele deres oplevelser og erfaringer via tekst, video og foto. Social software er ved at blive en vigtig del af folks identitet,” siger han.
Nært sammenspil
Tanken om det nære sammenspil mellem brugerne er central i Microsofts forretningsmodel – både når det gælder brugerne og annoncørerne.
Selskabets ideer om online-marketing handler nemlig i høj grad om at undgå at klaske annoncer op i ansiget på brugerne og i stedet forsøge at få personificeret de enkelte kampagner, så de kun rammer folk, der faktisk er interesserede.
”Internet-annoncering kommer til at handle om en dialog mellem annoncør og bruger. Mulighederne for personificering er en fantastisk mulighed for annoncørerne til at blive en del af modtagerens liv – ikke mindst fordi modtagerne faktisk ønsker relevante og underholdende tilbud,” siger Gayle Trobermann, branding-direktør for MSN.
Fra Microsofts synspunkt handler det om, at de aktive internet-brugere faktisk gerne vil forstyrres af annoncørerne, hvis blot henvendelserne er relevante.
”Vi kommer ikke til se ret mange knaldtilbud i denne nye markedsføringsform a la ”Køb nu” og ”15 procent rabat”. Det kommer mere til at handle om en følelsesmæssig forbindelse mellem annoncør og forbruger. Teknologi-udviklingen giver konstant nye muligheder til at forbinde annoncører og brugere uden at forstyrre brugerne,” mener Gayle Troberman.
Annoncer skal filtreres
Microsofts teknologi-udvikling finder især sted i gruppen bag selskabets AdCenter, der arbejder med at udvikle metoder til at filtrere relevante data om brugerne på stadig mere avancerede måder og præsentere dem for annoncørerne.
Via AdCenter – der i dag er i luften i USA, Canada, Storbritannien og Frankrig – kan annoncørerne desuden filtrere deres annoncer helt ned til kun at blive vist til bestemte brugere i bestemte byer på bestemte tidspunkter på bestemte ugedage.
I dag er fokus rettet på nettets forskellige platforme og indgange, men Microsoft har afsat en helt gruppe udviklere til at arbejde med de kommende integrations-muligheder inden for IP-tv.
Også IP-telefoni og andre digitale medier er i kikkerten i takt med, at flere og flere traditionelle aviser begynder at flytte mere og mere indhold ud på nettet.
Det gælder også sammensmeltningen af bruger-data mellem flere platforme som eksempelvis IP-tv, IP-telefoni og digitale medier i det hele taget med flere og flere avisers indtog på nettet.
”Man behøver ikke være topstrateg for at se hvad vej, det går. Vi arbejder allerede nu med mulighederne for at udtrække data fra IP-tv, IP-telefoni og andre medier i takt med, at medieplatformene bliver digitaliserede,” siger David Jakubowski, direktør for Microsofts Adcenter.
Som bekendt står Microsoft i forvejen solidt placeret på nettet med en kvart milliard Hotmail-brugere og omkring lige så mange messenger-kontoer, hvoraf mange har en bruger i den anden ende.
Nu handler det om at få de mange forskellige ting til at smelte sammen.
En licens per person
Ideen er, at man fremfor at have forskellige indgange via forskellige platforme og forskellige apparater som en mail-konto, en webmail, en mobiltelefon, en telefonsvarer og så videre, fremover skal have én indgang, der automatisk indretter sig efter det til enhver tid anvendte apparats muligheder og net-forbindelse.
Det betyder, at en mailkonto for eksempel automatisk skal frasortere tunge billeder og store filer, hvis man tjekker mail via en dårlig forbindelse eller fra sin mobiltelefon, ligesom grafikken automatisk skal ændre sig.
I det billede mener Steve Berkowitz at kunne se en kommende ændring i Microsofts licens-politik.
”Vi vil se, at en softwarelicens vil følge personen og ikke apparatet, så man med købet af en licens kan skifte mellem en række apparater, der selv indretter sig efter omstændighederne. Klienter, net og mobil smelter sammen,” siger han.