Artikel top billede

Forbrugerombudsmanden foretrækker forhandling frem for retssager.

Forbrugerombudsmanden undrer sig over e-butikker

Forbrugerombudsmanden Henrik Saugmandsgaard Øe er "forundret" over den seneste tids kritik fra e-butikker. Han mener selv, at han giver meget lang snor til butikker, der overtræder reglerne.

Præventiv, forhandlingsvillig og ikke specielt krigerisk.

Forbrugerombudsmanden Henrik Saugmandsgaard Øe bruger væsentligt andre ord om sig selv end Spamfighter, Sterling og diverse e-butikker.

"Vi eller forbrugerne kan ikke være tilfredse med, at der sidder en mere eller mindre selvbestaltet enhed som Forbrugerombudsmanden, som sidder og svinger ud med trusler om politianmeldelse og udtaler sig fordømmende i pressen hele tiden," har Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner, sagt til Computerworld.

Men i virkeligheden får virksomhederne faktisk meget lang snor, mener Henrik Saugmandsgaard Øe.

"Jeg føler mig ikke specielt krigerisk," siger han.

Forhandling frem for retssager

For eksempel har reglerne om fortrydelsesret på nettet været gældende lov siden 2004, men først fra maj vil Forbrugerombudsmanden politianmelde virksomheder, der overtræder reglerne.

"Jeg synes, virksomhederne skal have en rimelig frist til at sætte sig ind i reglerne," forklarer Henrik Saugmandsgaard Øe.

Hans sekretariat bruger meget tid på at forhandle sig frem til løsninger med virksomheder, der overtræder reglerne, fortæller han.

Forbrugerombudsmanden greb blandt andet ind, da Spamfighter åbnede for, at deres kunder kunne sende reklamemails til alle på deres kontaktliste.

Men heller ikke den sag endte i politianmeldelse.

I stedet har Forbrugerombudsmanden givet sit samtykke til, at kunderne kan sende mails ud, hvor de fortæller, at de nu har fået et spamfilter. Mailen indeholder stadig et link til Spamfighters hjemmeside.

"Og der synes jeg, at vi har strækket os langt," siger Henrik Saugmandsgaard Øe.

Griber også ind over for udenlandske virksomheder

Mest forundret er Forbrugerombudsmanden over, at han bliver beskyldt for at give danske e-handelsvirksomheder ringere konkurrencevilkår end andre europæiske e-butikker.

I langt de fleste tilfælde gælder reglerne på europæisk plan.

I de tilfælde kan Forbrugerombudsmanden frem over underrette andre landes myndigheder, hvis e-handelsregler bliver overtrådt i Danmark - og den mulighed har han tænkt sig at benytte.

De udenlandske myndigheder skal, ifølge en ny forordning fra EU, gribe ind, hvis de får en henvendelse fra Danmarks forbrugermyndigheder.

Og det er ikke Forbrugerombudsmandens fornemmelse, at disse myndigheder vil have en mindre stram fortolkning af reglerne i de spørgsmål.

Et politisk spørgsmål

I andre enkelte tilfælde har Danmark vedtaget strengere love end EU.

Men det er et politisk spørgsmål, hvor Henrik Saugmandsgaard Øes opgave udelukkende er at håndhæve reglerne.

"Virksomhederne må henvende sig til politikerne, hvis de vil have de regler ændret," siger Forbrugerombudsmanden, der i øvrigt har svært ved at tage klager fra virksomheder, der overtræder reglerne, helt seriøst.

"Hold nu op med at brokke jer, hvis I ikke følger reglerne," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2 og Compliance

På denne dag får du indsigt i, hvilke metodikker og løsninger, der får enderne til at mødes i en verden med stadig skrappere regulatoriske krav til sikkerhed – hvilket f.eks. det kommende NIS2-direktiv er udtryk for – samt kunders og myndigheders forventninger til din compliance.

04. juni 2024 | Læs mere


Digitaliseringsledelse 2024 - Sådan indtager du rollen som udviklingsdirigent

Vi dykker ligeledes med i, hvordan du i praksis skaber en hurtig og effektiv udviklingsorganisation trods legacy, siloer og digital gæld. Samt hvordan du bygger bro mellem teknologi, data, kunder, effektive processer og nye ideer. Vel at mærke samtidig med, at både forretningen og andre interne stakeholders har en liste over forventninger, der vokser hurtigere end dit budget.

04. juni 2024 | Læs mere


Årets CIO 2024

Vi skal finde Årets CIO 2024 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

06. juni 2024 | Læs mere