Apple og EMI klar med net-musik uden DRM

Den amerikanske it-gigant Apple og det britiske pladeselskab EMI Group er blevet enige om at tilbyde musik uden den kritiserede DRM. Samtidig bliver kvaliteten af den digitale musik forbedret.

Verdens største digitale musikforhandler, Apple, og et af verdens største musikselskaber, EMI, har ved et fælles pressemøde meddelt, at EMI's musik fremover vil blive solgt uden DRM, digital rettighedsbeskyttelse.

Samtidig vil musikken blive solgt i en bedre kvalitet.

"Vores mål er at give kunderne den best mulige digitale musikoplevelse. Ved at tilbyde DRM-frie downloade, adresserer vi manglen på interoperationalitet, der frustrerer mange musikfans," siger Eric Nicoli, direktør for britiske EMI Group, der tæller flere af verdens største artister herunder Rolling Stones, Coldplay og Robbie Williams.

Apple er den første forhandler, der får adgang til DRM-frit musik, og ved pressemødet kunne CEO Steve Jobs fortælle, at fra maj måned ville den DRM-frie musik være tilgængelig i alle de lande, hvor Apple i dag sælger musik.

Det inkluderer blandt andet Danmark.

I Apples iTunes Music Store vil musikken blive solgt i 256 kbps AAC i modsætning til 128 kbps AAC i dag.

Ifølge Eric Nicoli vil andre forhandlere kunne sælge musikken i MP3.

Resten af selskaberne følger trop

DRM er fra flere sider blevet kritiseret for at skade forbrugerne, og europæiske forbrugerombudsmænd har ligget i krig med Apple for at få dem til at fjerne sit DRM, Fairplay.

Blandt andet den norske forbrugerombudsmand mener, at musik beskyttet med DRM strider imod norsk lovgivning.

Det slagsmål har i dag ændret karakter, og Apple-topchef Steve Jobs forventer, at resten af pladeselskaberne vil følge EMI's eksempel inden årets udgang.

"EMI har taget et modigt skridt for industrien, og fra og med i dag rækker Apple hånden ud til resten af industrien for at følge trop," sagde Steve Jobs.

På iTunes Music Store vil de frie downloads blive solgt for 1,29 dollar stykket, 30 cents dyrere end i dag.

Kunder, der allerede har købt DRM-beskyttet EMI-musik kan for 30 cents opgradere til den DRM-frie musik, der samtidig giver bedre lydkvalitet.

Det vil fortsat være muligt at købe beskyttet musik for 99 cents, 8 danske kroner.

EMI ønskede kompensation

Indtil videre er Apple den eneste forhandler, der kommer til at føre den ubeskyttede musik, men andre forhandlere vil støde til, forudsiger EMI-direktør Eric Nicoli.

"Vi håber at andre musikforhandlere vil tage det til sig, og vi kan ikke se, hvorfor de ikke skulle gøre det," siger han.

EMI har tidligere eksperimenteret med at tilbyde digitale hitsingler uden digital rettighedsbeskyttelse.

Det er kundernes positive reaktioner på det forsøg, der har banet vejen for at EMI nu vil løsne det bånd om musikken, som fra flere sider er blevet kritiseret for at skade forbrugerne.

I januar forlød det, at EMI havde henvendt sig til en række forhandlere af digital musik, for at diskutere muligheden for at sælge den DRM-frie musik.

EMI krævede dog en økonomisk kompensation, for at stille sin musik til rådighed uden beskyttelse.

På baggrund af størrelsen af den kompensation, forhandlerne ønskede at tilbyde, ville EMI beslutte, om tiden var moden til at tilbyde DRM-frie musikdownloads.

Det vides ikke, om Apple har betalt EMI en kompensation, for at blive - indtil videre - eksklusiv leverandør af EMI's DRM-frie musik.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere