Diskret nordjysk mobilselskab har vokseværk

Mobilselskabet M1, der står bag nogle af landets billigste mobiltakster, har nu over 60.000 kunder og et millionoverskud. Hemmeligheden er, at alt det overflødige bliver skåret væk, siger direktøren.

Men en diskret forretning gemt godt af vejen i den nordjyske hovedstad Aalborg, har mobilselskabet M1 stille og roligt vokset sig større og mere effektiv over de seneste fire år.

Virksomheden har kun 13 ansatte, men med over 60.000 kunder kan M1 i det seneste årsregnskab glæde sig over et overskud på 2,5 millioner kroner efter skat. Bruttofortjenesten var på næsten 13 millioner.

"Vi er gode til at holde vores omkostninger nede. Vi har skåret meget ind til benet, og vi lægger også op til en høj grad af selvbetjening for kunden, og det er også derfor at du vil opleve relativt beskedne telefontider hos os," siger Mads Peter Veiby, der er administrerende direktør og medejer af M1.

"Prisen på lokaler er heller ikke så høj i Nordjylland, som hvis man har de fashionable adresser i København," tilføjer direktøren.

Med i priskrigen

M1 blev grundlagt i august 2003, hvilket var nogenlunde samtidig med, at de to mest kendte lavprisselskaber i Danmark, CBB og Telmore, indledte et regulært priskapløb.

Det fjernede dog ikke M1's forretningsgrundlag.

"Det var selvfølgelig en hård kamel at sluge, men så tænkte vi over, hvad det var, vi kunne gøre anderledes, og det er at skære alt overflødigt fra," forklarer Mads Peter Veiby.

M1, der lejer sig ind på TDC's net, kører med tre forskellige produkter.

Den billigste minutpris på 24 øre opnår man ved at købe produktet Prisskraber, der inkluderer en talepakke på 79 kroner om måneden.

Med den kan man tale "gratis" med alle andre M1-kunder, og samtidig får man 100 minutters tale med andre fastnet- og mobilnumre om måneden.

Al snak derudover koster 24 øre i minuttet, mens det koster 18 øre at sende en sms.

Nordjyske forventinger

Dermed er M1 også blandt de absolut billigste mobilselskaber i Danmark, men alligevel har Mads Peter Veiby ikke mistet jordforbindelsen i det nordjyske.

"Jeg ville da ønske, at vi kunne nå en halv million kunder, men det tror jeg, bliver svært at nå. Jeg tror, at det er realistisk at nå omkring 120.000-150.000 kunder," siger han.

Selv om M1 nu har fire år på bagen i den danske telebranche og er oppe på over 60.000 kunder, lever virksomheden fortsat en relativ anonym tilværelse, hvor det ikke er de store banner-reklamer og tv-kampagner, der skaffer nye kunder.

"Vi er så heldigt stillet, at kunderne anbefaler produktet til andre, og det gør, at vi får nye kunder på den måde. Vi vil hellere give kunderne nogle fordele, så de også fremhæver de fordele over for andre, frem for at poste en masse penge i dyre reklamer," siger Mads Peter Veiby.

I november kårede Ernst & Young M1 som vinder i kategorien Start-Up ved landsfinalen i Ernst & Young’s konkurrence Entrepreneur Of The Year.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S