Teleselskab afsløret som domænesnylter

I flere tilfælde er et af Danmarks store teleselskaber blevet taget i at snylte på andre virksomheders websites for at bruge domænerne til markedsføring. Flere har klaget, mens andre endnu overvejer deres muligheder.

Ved første øjekast har de fire websider degluesider.dk, gafaf.dk, bilbasem.dk og ebdpriser.dk ikke meget til fælles.

Siden 19. december sidste år har alle fire domæner dog haft den samme ejer, der har brugt dem som en del af en markedsføringskampagne, der også har kørt på tv, radio, print og i gadebilledet.

Bag kampagnen – og altså også de fire snyltesites – står teleselskabet CBB Mobil.

Ved at udnytte, at folk ofte taster en wedadresse forkert, har virksomheden udstyret de fire domæner med en reklame, der fortæller de besøgende, at 'livet er kompliceret nok i forvejen. Få dig dog et nemt mobilselskab.'

Flere klager sendt afsted

Det vækker harme hos de virksomheder, der er blevet ramt af CBB Mobils kampagne.

"Vi har sendt et brev gennem vores varemærkebureau, og har bedt CBB Mobil ophøre med at bruge degluesider.dk, og beder dem overdrage varemærket til os," siger Gitte Blixt, marketingschef hos De Gule Sider.

"Vi er selvfølgelig ekstremt meget på mærkerne over alle, der misbruger vores varemærke," tilføjer hun.

Det brev er landet på CBB Mobils marketingschef Cathrine Maria Johnsens bord her til morgen, men allerede i går modtog virksomheden samme brev via fax.

De Gule Sider har kendt til CBBs kampagne i cirka en uge.

Overdragede domæne uden problemer

Også BilBasen har igennem længere tid været bekendt med CBB Mobils domæne bilbasem.dk, som er blevet brugt til at markedsføre teleselskabet.

Allerede 13. februar henvendte direktør Kenneth Andersen sig til CBB Mobil, efter en af sidens udviklere var blevet opmærksomme på snyltedomænet, for at få overdraget bilbasem.dk.

Ifølge Kenneth Andersen gjorde CBB Mobil det klart, at teleselskabet ikke havde ment noget ondt med sin kampagne, og overdragede i al ro domænet til BilBasen.

"Vi valgte ikke at gøre mere ud af det, selvom jeg ikke er i tvivl om, at vi har retten på vores side," siger Kenneth Andersen.

Ingen kommentarer fra CBB Mobil

Hverken musikmagasinet Gaffa eller portalen EDBpriser.dk kendte til snyltedomænerner, men begge virksomheder vil nu undersøge CBB Mobils brug af de to domæner nærmere, siger de til Computerworld.

På trods af gentagne henvendelser, har det det har ikke været muligt for Computerworld at få en kommentar fra CBB Mobils marketingschef, Cathrine Maria Johnsen.

Vi ville ellers gerne have spurgt hende, om hun synes det er god skik at snylte på andre virksomheders hjemmesider, og hvorfor hun ikke stoppede kampagnen, da hun allerede 13. februar blev opmærksom på, at den krænkede de involverede virksomheder.

Cathrine Maria Johnsen har hverken svaret på mail eller telefon.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil