Opsang til sløve it-chefer

Analysefirmaet Gartners årlige Symposium ITxpo-konference er blevet skudt i gang med en ordentlig salve til alverdens slumrende it-afdelinger.

Alt for mange it-ledere sover i timen, mener Gartner, som indledte årets Symposium ITxpo-konference med en orkestreret opsang fra en række af firmaets førende analytikere.

Teknologiske tendenser i tiden varsler et farvel til den konventionalle it-organisation, som i alt for mange tilfælde fokuserer snævert på kontrol, fastslog analytiker Jennifer Beck, som også kritiserede it-afdelingerne for alt for løsthængende relationer til de overordnede forretningsmål.

Service frem for produkter

Ideelt set bør it-driften ifølge Jennifer Beck reorganiseres til et skarpere fokus på serviceydelse frem for produkthåndtering.

Desuden bør it-afdelingerne befolkes af medarbejdere, der er i stand til at se teknologien som påhængsmotorer for virksomhederne.

De skal have deres eget "forandringskontor", som pejler nye forbrugstendenser, der kan indikere, hvilken vej it-udviklingen vil gå.

Hele denne kovending af it-organisationen er en sag for alle i ledelsen og ikke kun den lille gruppe, "som brugte fire dage sammen med en change management-konsulent, hvor de fik alt for meget rødvin indenbords," som Jennifer Beck formulerede det.

"Den grønne bølge"

Gartners forskningschef, Peter Søndergaard, pegede på en række tendenser, som kan udløse revolutionen:

Informationsteknologiens øgede indtrængen på konsumvare-området, "den grønne bølge", alternative leverancemodeller som for eksempel software-som-service (SaaS) og løbende forandringer i selve informationsteknologiens udtryk.

Peter Søndergaard advarede også om, at brugernes stigende behov for selv at kunne udbygge deres arbejdspladser med produktivitetsfremmende værktøjer, som det passer dem, kan ændre den grundlæggende opfattelse af, hvad it egentlig er og dermed risikerer at overflødiggøre den it-chef, der udelukkende ser sig selv som "it-bestyrer".

Forbrugerelektronik som menneskeret

En anden Gartner-analytiker, Steve Prentice, beskrev med et glimt i øjet, hvordan allestedsnærværende forbrugerelektronik som musikspillere og smart-phones efterhånden ikke længere betragtes som højteknologi, men slet og ret som "en basal menneskeret".

Steve Prentice fandt det også påkrævet, at it-leverandørerne begynder at tænke i nye baner.

"Da jeg forleden drønede ud af Highway 101, faldt mit blik på en Cingular-reklame med teksten "Færrest Mistede Opkald". Hvad er det dog for et budskab?".

Ikke at it-bossernes fører sig væsentligt klogere frem, mente analytikeren Daryl Plummer med henvisning til, hvordan it-afdelingerne har brugt de sidste 50 år på at stable kompleksitet oven på kompleksitet med det ene formål at gøre tingene nemmere for brugerne.

"Jo mere fleksible desto mere komplicerede arkitekturer," konstaterede han.

"Selv om jeg er begejstret for de udsigter, vi stilles med SOA (service-orienteret arkitektur), synes jeg simpelthen, at vi bruger alt for mange kræfter på A'et og slet ikke nok på S'et og O'et."

Oversat af Lene Sekjær




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere