Den danske spiludvikler Deadline Games fik ved generalforsamlingen for nylig to erhvervs-kapaciteter med i selskabets bestyrelse.
"Carsten Lønfeldt, der er tidligere koncerndirektør i Coloplast, bliver formand for bestyrelsen, mens Christian Jørgensen, tidligere koncerndirektør i Egmont og administrerende direktør i teleselskabet 3, træder ind som menigt medlem," fortæller Dennis Willer, økonomidirektør, Deadline Games.
Uvurderlig brancheerfaring
Egmont er som distributør af Sonys PlayStation og tilhørende spil en af de helt store i spilbranchen herhjemme, så en tidligere topchef herfra kan bringe uvurderlig brancheerfaring ind i hjertet af Deadline Games.
"Vores nye formand, Carsten Lønfeldt, bringer derimod en mere virksomhedsrettet finansorienteret baggrund med sig ind i bestyrelsen," siger Dennis Willer.
Deadline Games, der blev noteret på minibørsen First North i slutningen af 2005, vil ifølge økonomidirektøren gerne være mere professionel på bestyrelsesfronten, og det er baggrunden for at få valgt de to tunge erhvervsfolk ind i selskabets bestyrelse.
Mindske risikoen
Hvor Deadline Games tidligere kun havde i ét projekt ad gangen i produktion, satser selskabet nu i højere grad på at have gang i udviklingen af flere spil samtidig.
"Det er meget risikabelt at satse på bare et spil. Hvis det bliver en fiasko, så er der ikke langt til en stor fiasko. Med flere projekter i gang samtidig reducerer du den risiko," siger Dennis Willer.
Samtidig er virksomheden også begyndt at bruge en anden form for markedsføring, der er kendt under det engelske udtryk "vertical slice."
En sådan "lodret skive" er i realiteten en enkelt spilbar bane i et spil, så en potentiel køber har noget konkret at forholde sig til i en købssituation.
"Vi tager på den ene side en større risiko ved at udvikle spillet længere, før det sælges, men samtidig afdækker vi risikoen meget bedre for køberen, der får noget at kigge på og tage stilling til," forklarer Dennis Willer.
Underskud også i år
Dennis Willer betegner 2007 som et investeringsår, hvilket betyder, at virksomheden også i år trækker et blodrødt spor gennem regnskabet i form af et resultat før skat i størrelsesordenen minus 10 millioner kroner.
Til gengæld regner økonomidirektøren med, at virksomheden opnår overskud i 2008.
I februar i år styrkede Deadline Games sin økonomi gennem en fuldtegnet rettet emission på cirka 47 millioner kroner ved udstedelse af 460.000 nye aktier.
Formålet med de mange millioner er blandt andet at blive i stand til selv at finansiere en større andel af de fremtidige spilprojekter.
En ny verden åbner sig
For de mange producenter af spil i verden er det en ny verden, der åbner sig med de nye spilkonsoller, der er kommet på markedet.
Branchen går mod lysere tider, når den og brugerne finder sig til rette med dem, vurderer Dennis Willer.
"2005 og 2006 har været et par hårde år for spilbranchen med en klart afventende holdning. Nu er det som om, at skyerne letter og en masse aktiviteter skydes i gang," siger han.