Artikel top billede

Google vil suge alle personlige data ud af dig

Google vil intensivere indsamlingen af dine personlige oplysninger, som skal være nøglen til bedre søgninger. Mange frygter dog, at indsamlingen af personlige oplysninger vil forstyrre privatlivets fred.

Søgemaskine-giganten Google har en drøm om, at den en dag kan rådgive dig i, hvilke job du med fordel kan tage, samt hvor og hvordan, du skal holde dine ferier.

Det skriver Financial Times.

Googles administrerende direktør, Eric E. Schmidt, siger til avisen, at indsamling af flere personlige informationer er hovednøglen til at organisere informationer for folk, og selskabets erklærede mål: At organisere alle informationer i verden.

"Målet er, at alle Google-brugere skal være i stand til at spørge: 'Hvad skal jeg lave i morgen?' og 'Hvilket job skal jeg tage?'," forklarer Eric E. Schmidt til Financial Times.

Ved ikke nok endnu

Det var blot et af de fremtidsscenarier, som Google-bossen peger på i forbindelse med selskabets vedvarende optimering af søgealgoritmerne. Men han fortalte flere journalister i London, at der stadig er lidt vej endnu.

"Vi kan ikke besvare de mest basale spørgsmål om dig, fordi vi ikke ved nok om dig endnu. Det er det vigtigste aspekt af Googles fremtidige mål," lyder det fra Eric E. Schmidt.

Lanceringen af iGoogle vil i den forbindelse spille en afgørende rolle for de personlige informationer.

Personlige oplysninger

Samtidigt er indsamlingen af personlige oplysninger også en væsentlig del af online reklamemarkedet.

Og derfor kan personlige oplysninger vise sig at blive den hellige gral inden for søgemaskine-industrien.

Yahoo, som er Microsofts potentielle partner på søge- og reklamemarkedet på nettet, har i år lanceret en ny søgeteknik, der gemmer brugernes søgninger.

På den måde vil Yahoo bygge en personlig søgeprofil for den enkelte bruger.

Project Panama er navnet på Yahoo's personaliserede søgefunktionen, hvilket dog allerede i nogen udstrækning har været kendt på Google i to år.

Detaljerede billeder

Selvsamme Google er på baggrund af dets registreringer af søgedata blevet mødt med skepsis angående indtrængen i privatlivets fred, når selskabet gemmer alle ens søgninger.

Denne bekymring er absolut ikke blevet mindre ved købet af DoubleClick, der på baggrund af søgninger dropper en cookie.

Det betyder, at Google via registreringen af søgedata og diverse cookies kan bygge detaljerede billeder af den enkelte bruger.

Eric E. Schmidt proklamerer dog, at denne frygt vil Google eliminere med ny teknologi, som firmaet arbejder på i 2007.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere