Microsoft bremser Googles køb af DoubleClick

Den amerikanske handelskommission undersøger endnu en gang, om Googles køb af DoubleClick er konkurrenceforvridende. Den nye undersøgelse sker på opfordring af blandt andre Microsoft.

It-giganten Microsoft har sammen med blandt andre AT&T stukket en kæp i hjulet for Googles planlagte 17 milliarder-køb af reklameselskabet DoubleClick. I hvert fald i første omgang, skriver Financial Times.

For det er lykkedes for konkurrenterne at overbevise The Federal Trade Commission (den amerikanske handelskommision) om, at Googles køb af DoubleClick vil give søgemaskineselskabet en dominerende og konkurrenceforvridende position på online-reklamer.

Derfor har handelskommissionen iværksat en undersøgelse, der har til hensigt at vise, om der er hold i disse påstande.

Google: Alt ordner sig
Handelskommissionen har bekræftet, at den arbejder på en anden undersøgelse af Googles rekordkøb.

Ikke overraskende erklærer Google, at handlen ikke udgør nogen risiko for konkurrencen på markedet, og handlen derfor skal gennemføres.

"Utallige uafhængige analytikere og akademikere har bekræftet eter at have kigget på handlen, at online-reklamemarkedet er et dynamisk forretningsområde i rivende udvikling (…)., og en frugtbar konkurrence vil bringe flere nyttige reklamer til forbrugerne," siger Googles seniorrådgiver Don Harrison til Financial Times.

Microsoft frygter Google-dominans

Microsoft har selv lige lagt 33 milliarder kroner på bordet for aQuantive – dobbelt så meget som Google betaler for DoubleClick.

"Google og DoubleClick har i modsætning til vores handelspartner meget stærke og overlappende forretningsmodeller i måden de serverer reklamer til tredjehåndsannoncører på nettet. Vi tror, at handlen vil give Google 80 procent eller mere af markedet," siger Microsoft-rådgiver Brad Smith.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse