Fremtidens shoppere vil bruge mobilen

Der er ingen tvivl om, at mobiltelefoner og detailhandel bliver forbundne i fremtiden. Spørgsmålet er bare, hvornår det sker.

Computerworld News Service: Mobiltelefoner bliver det næste skud på shopping-stammen.

En dag bliver det muligt at købe varer over nettet, modtage rabatkuponer og kommunikere med detailhandlerne via mobilen, men der er dog ikke enighed om, hvornår det vil ske.

Den mobile detailhandler var temaet for en paneldebat på en handelskonference.

I panelet sad Marina O'Rourke, som er direktør for detailteknologi i fastfood-kæden Subway. Hun var meget optimistisk i forhold til brugen af mobiltelefoner i fremtidens detailhandel.

"I takt med at mobiltelefoner bruges i flere og flere sammenhænge, bliver der også flere muligheder for de detailhandlere, der vil bruge mobiltelefoner til at markedsføre deres produkter," sagde hun.

Betal med telefonen

Marina O'Rourke fortalte, at hun forestiller sig, at kunderne bruger mobilens GPS til at finde den nærmeste Subway, sms’er deres bestilling og så henter deres sandwich.

Hvis Subway har et særligt tilbud, kan fastfoodkæden svare via sms med en rabatkupon på ekstra pommes frites eller drikkevarer, og kunden kan betale med en beskyttet telefon i stedet for med et kreditkort.

"Cheferne for den enkelte Subway-restaurant er interesserede i den slags mobile applikationer, og fastfood-kæden har allerede foretaget nogle test," sagde Marina O'Rourke.

Uden at afsløre detaljer fortalte Marina O'Rourke, at Subway er på et "tidligt stadium" og afprøver nogle forskellige servicemuligheder til mobiltelefoner.

Marina O'Rourke vurderer, at mobilmarkedet er modent omkring 2008, men tilføjer, at det hele afhænger af forbrugernes interesse.

Forsigtig fremmarch

"Der er ikke nogen tvivl om, at de nye mobiltelefoner vil blive brugt af detailhandlen. Spørgsmålet er bare hvornår," sagde en anden paneldeltager, Tamara Mendelsohn, som er analytiker hos Forrester Research.

Hun mente også, at det bliver afgørende, at forbrugerne accepterer ideen om mobiltelefoner som et medie, der kan bruges til at formidle kontakten til detailhandlen.

Hun rådede desuden branchen til at bevæge sig forsigtigt fremad: ”Kunderne vil ikke ændre adfærd, medmindre I viser dem, at de kan spare enten tid eller penge.”

I en rapport, der blev offentliggjort i marts, skrev Tamara Mendelsohn, at sikkerheden stadig bekymrer mange forbrugere i forbindelse med mobile indkøb.

Hun oplyste, at 57 procent af mobilbrugere med adgang til trådløst netværk er bekymrede for sikkerheden forbundet med køb af service eller produkter via telefonen, mens kun 20 procent ikke bekymrer sig om det.

Rapporten forudser desuden, at især unge brugere vil bruge teknologien til indkøb.

Oversat af Ditte Thøgersen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S