Sælg sko og biler og alt andet i virtuelle verdener

Virksomheder holder et vågent øje med online-universerne, der er idelle til markedsføring over for de unge forbrugere.

Artikel top billede

Virksomhederne både markedsfører og henter inspiration i virtuelle verdener som for eksempel Second Life.

Computerworld News Service: ”Jeg forstår det ikke helt, men jeg ved, at jeg bør lære at forstå dem”.

Denne respons hører Sandra Kearney ofte, når hun spørger erhvervsledere om virtuelle verdener. Sandra Kearney er direktør for IBM’s nye 3D internet.

"Virksomhederne siger: Vi missede internettet, og vi vil ikke også misse dette her," fortæller hun.

Rettet mod teenagere

Bilproducenten Toyota bruger allerede virtuelle miljøer til at vække unge forbrugeres interesse for den nye Scion-model, der henvender sig specifikt til unge førstegangskøbere.

"Vi har investeret et betydeligt sekscifret beløb i virtuelle samfund verden over," siger Adrian Si, interaktiv marketingsmanager for Toyotas Scion.

For eksempel er virksomheden eneleverandør af Scion-biler i Numedeons virtuelle undervisningsunivers, Whyville, der er skabt til børn i alderen otte til femten år, og som blandt andet informerer brugerne om billån.

Unge overvejer allerede i teenage-alderen hvilken bil, de kunne tænke sig at købe. Og hvis de i en tidlig alder får positive oplevelser med Toyota, vil de være mere tilbøjelige til at pege på netop en Toyota-model, når de står hos forhandleren, håber virksomheden.

Toyota fangede bølgen

Selv om Scion kun har få år på bagen, er det blevet et mærke, som Toyota kan tillade sig at tage chancer med. Chancer, som producenten ikke kan tillade sig med sine mere etablerede mærker, forklarer Adrian Si.

Udover Whyville, reklamerer Toyota også i det populære Second Life og skal i gang med et samarbejde med Gaia Online, hvis brugere primært er teenagere.

Pepsi er et af de multinationale selskaber, der endnu ikke har taget springet, men som i øjeblikket afsøger markedet.

Online fokusgrupper

"Vi er blevet pirret og i færd med aktivt at kigge markedet i gennem," siger Julius Akinyemi, direktør for nye teknologieri Pepsi.

Sodavandsproducenten er særligt interesseret i muligheden for at interagere med og direkte påvirke forbrugerne.

Udover muligheden for at markedsføre Pepsi-produkter i et lyntempo, er virksomheden interesseret i at samle input fra online-brugerne og bruge dem på nye produkter, forklarer Julius Akinyemi.

Legetøj med online-kode

Det bliver vigtigere og vigtigere for virksomheder at bygge bro mellem virtuelle samfund og den virkelige verden, for at sikre en succesrig virtuel tilstedeværelse, mener IBM’s Sandra Kearney.

Som eksempel bruger hun legetøjsproducenten Ganz, som i sin Webkinz-serie tilbyder forbrugerne en kode til sit virtuelle Webkinz-univers, så børnene også kan lege med virtuelle versioner af legetøjet.

Oversat af Pola Rojan

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S